Tips för att göra julen till din stressigaste tid!


Jultiden är för väldigt många en ordentligt stressig period vilket de verkar tycka är kanon eftersom det blir så år efter år.  Längtar du också efter en stressig jul där du känner att ögonlocken börjar hänga redan innan Kalle & hans vänner börjar så hittar du tipsen för det här nedan.

Läs mer

Tips för att slippa julstressen!

Jultiden är för väldigt många en ordentligt stressig period. Men det behöver inte vara så. Tänk dig följande: Det är morgon den 24 december och du vaknar utvilad på morgonen med ett harmoniskt leende på läpparna. Du går upp ur sängen, gör din morgontoalett i lugn och ro. När du kommer in i köket så hör du julmusiken och du bara njuter av att se hur rent och fint det är, stakarna och stjärnorna ger ett magiskt och härligt skimmer över ditt julpyntade och städade hem. Allt är klart, städning, pyntning, julklappar, gran, mat, bak och du är pigg och lugn. Du sätter dig i lugn och ro och njuter av din frukost och tanken på att du nu har några dagar ledigt tillsammans med familjen.

Läs mer

Semester med Rockstjärnestatus!

Nu är det äntligen semestertider, något som väldigt många har längtat efter. Semestern är ett perfekt tillfälle för reflektion, vila, återhämtning, umgänge, familjetid och lära nytt.

När jag pratar om ”lära nytt” så menar jag lära in nya vanor. Under resten av året så dyker det ofta upp tankar kring vanor och/eller beteenden som vi skulle vilja ändra eller nya vanor som vi skulle vilja anamma och semestern är ett perfekt tillfälle för just det. Det kan handla om nya motionsvanor, nya matvanor, nya tankemönster eller förändrade/förbättrade relationer i familjen t ex.

Njut din dag!

Njut din dag!

Varför är semestern ett perfekt tillfälle för nya vanor?

* Du har mer tid.

* Mindre att tänka på.

* Färre distraktioner.

* Färre tider att passa.

* Ny energi.

* Du kan lägga mer fokus på din nya vana.

* Mindre stress.

Så välj ut en ny vana och planera in vad du behöver göra varje dag under de kommande 30 dagarna. Forskning visar att det i snitt tar 66 dagar att lära in en ny vana så att den går per automatik men på 30 dagar så hinner du i alla fall få in rutinen och lära dig hur din nya vana fungerar. Var noga med att tydliggöra ditt ”Varför” för det är ditt Varför som är din morot till att skapa den nya vanan. Så när det går motigt ska du snabbt fokusera på ditt varför.

Önskar dig lycka till med dina nya vanor! :)

Balans i livet? Måste man ha det?

Det absolut bästa sättet att undvika att hamna i stressfällan är att skapa stunder för vila och återhämtning. Är det väldigt mycket att göra och väldigt stressigt på jobbet så är det viktigt att finna sin återhämtning hemma för att få en balans mellan vila och aktivitet.

Samhörighet!

Gemenskap!

Nu är det så att återhämtning inte behöver betyda att göra olika avslappnande saker som tar tid eller som du måste åka till en lokal för att utföra utan det kan vara så enkelt som att ha roligt med dina nära. När du är i en miljö där du känner dig trygg, avslappnad, inga krav ställs på dig, känner gemenskap och känner dig uppskattad och älskad så får du automatiskt vila och återhämtning.

I min familj så brukar vi använda måltiderna till just det här och här kommer ett exempel från vår gårdagskväll.

Vi brukar ofta leka olika typer av lekar vid middagsbordet och igår kom dottern på att var och en i familjen skulle likna sig själv vid en frukt som börjar på samma bokstav som förnamnet. Så min dotter var en Ananas, Äldsta sonen ett Persika, yngsta sonen ett Russin, pappa ett Päron och jag, mamma var en Melon. Det här gav oss ett riktigt gott skratt med tanke på russinet för grabben är 16 år och russin associerar man ofta med gamla människor, rynkig som ett russin och så vidare.

Här är några av de fördelar du vinner genom att göra saker tillsammans i familjen:

  • Det skapar gemenskap.
  • Det är roligt och skapar en känsla av samhörighet.
  • Fokus ligger på något konstruktivt.
  • Man kommer närmare varandra.
  • Lär känna varandra på ett annat plan.
  • Det ger ökad självkänsla till alla.
  • En välkomnande och tillåtande stämning skapas i familjen.
  • Det ger trygghet och närhet.

I min bok: ”Rockstjärnestatus i din vardag!” får du fler tips på vardagslekar.

Du kan köpa ett signerat exemplar av boken direkt från mig. Skicka mig ett mail genom att klicka HÄR så får du ett signerat exemplar för 130:- inklusive frakt.

Klicka på bilden nedan för att köpa boken hos Adlibris.

Vore det inte kul med lite Livsglädje?

På Alla Hjärtans Dag höll jag min första föreläsning utifrån min nya bok: ”Rocktjärnestatus. Guldkant i Din Vardag!” som släpptes ett par dagar innan. Jag var i Karlstad och föreläste för 1.6-Miljonersklubben om hur man stressar mindre och lever lyckligare.

Mingel innan föreläsningen!

Publiken i Karlstad var helt suverän och gav en så skön respons på min föreläsning. Det var inte svårt att locka till skratt så kvällen blev helt fantastisk.

Under föreläsningen pratade jag om följande saker:

* Hur tanken påverkar våra liv.

* Stressens effekter på kroppen och hjärnan.

* Lite om hjärnans begränsningar och potential.

* Om hur vi låter oss styras av vad andra ska tycka och tänka om oss.

* Vikten av att ta hand om sig själv för att orka det man vill.

* Om att våga vara sig själv och vilka fördelar det för med sig.

* Jag gav också en hel del tips från boken för hur man kan förändra negativa tankar, prioritera sig själv och hur man kan ändra fokus för att nå dit man vill.

Vill du att jag kommer till er organisation/arbetsplats/event/konferens/personalmöte/förening och föreläser så är det bara att kontakta mig under fliken kontakt uppe i menyn.

Vill du också köpa ett signerat exemplar så kan du köpa boken direkt av mig. Skicka mig ett mail genom att klicka HÄR så får du ett signerat exemplar för 130:- inklusive frakt.

Du kan även köpa boken hos Adlibris HÄR eller på Bokus HÄR.

Årets populäraste!

Det mest lästa inlägget under 2012 är ett inlägg som heter ”Den stressade bilen” och handlar om stress. Du kan läsa hela inlägget nedan:

Jag brukar använda bilen som en liknelse för människokroppen då det finns ganska många likheter i behov och skötsel. En överstressad människa är som en bil med alla varningslampor tända, en bil med havererad motor, soppatorsk, trasiga lampor, trasiga bromsar, kokande kylare, punktering. Ja, inte mycket som fungerar där.

Du känner säkert igen de flesta ikonerna på bilden nedan:

Ser du kroppens varningslampor?

När en varningslampa i bilen tänds signalerar bilen att ett behov är otillfredsställt. Och vi rusar genast till räddning. Om oljelampan lyser kör vi inte i 70 mil till av rädsla för att motorn ska gå sönder. Lyser bensinlampan så åker vi och tankar för att inte bilen ska stanna. Vi är väldigt måna om att sköta om bilen så att den fungerar och kan ta oss dit vi vill när vi vill.

Vad enkelt det skulle vara om människokroppen hade lika tydliga varningssystem som bilen. Kroppen har ett väl fungerande system men tyvärr så lyssnar vi inte på signalerna eller så misstolkar vi dom.

Varningssignaler från kroppen vid stress:

* Sömnstörningar

* Magproblem

* Stelhet pga muskelspänningar

* Smärtor i rygg, nacke, huvud och mage

* Minnesstörningar

* Synrubbningar

* Hörselrubbningar

* Kliande eksem

* Koncentrationsproblem

* Hjärtstörningar

* Minnesluckor

* Trötthet

* Nedstämdhet

* Apati

* Förlorad  livsglädje

* Depression

Det är ett exempel på kroppens varningssignaler som vi ofta nonchalerar. Tack och lov så går det med hjälp av medvetenhet och kunskap att undvika att det går så långt. Ett sätt är att göra det till en vana att fylla på kroppens energi med jämna mellanrum. Ju mer du stressar desto oftare behöver du fylla på energi genom att ta pauser då du gör saker som du mår bra av.

Det är precis som med bensin i bilen; du tankar fullt och kör så att du förbrukar en kvarts tank, när du då åker och tankar så behöver du bara tanka i en kvarts tank för att ha fullt igen. Men om du kör en längre sträcka och förbrukar halv tank så behöver du tanka en halv tank för att ha fullt igen. Det tar längre tid och kostar mer.

Det är likadant vid stress, tanka ofta så behöver du inte tanka så mycket. Tanka sällan och det tar längre tid att fylla på ny energi. Tid som du förmodligen anser att du inte har.

Rockstjärnestatus!

 

 

Slipp Julstressen!

Tänk dig följande: Det är morgon den 24 december och du vaknar utvilad på morgonen med ett harmoniskt leende på läpparna. Du går upp ur sängen, gör din morgontoalett i lugn och ro. När du kommer in i köket så hör du julmusiken och du bara njuter av att se hur rent och fint det är, stakarna och stjärnorna ger ett magiskt och härligt skimmer över ditt julpyntade och städade hem. Allt är klart, städning, pyntning, julklappar, gran, mat, bak och du är pigg och lugn. Du sätter dig i lugn och ro och njuter av din frukost och tanken på att du nu har några dagar ledigt tillsammans med familjen.
 
Om din verklighet ser ut så kan du sluta läsa nu. Men om du tillhör dom som gör allt i sista stund och är helt slut när julen är över för att du har stressat som en tok så kommer du här få bra tips för att hinna med allt utan att stressa så att du istället kan njuta av julen.
Under min uppväxt firade vi alltid julen hos mormor och morfar och mormor bjöd alltid på ett julbord som skulle räcka för säkert 30 personer trots att vi bara var 6 personer, 4 vuxna och 2 barn. Hon gjorde allt själv; leverpastej, korv, inkokta grisfötter, pressylta, rödbetssallad, brunkål ja, rubbet var hemlagat och hembakat. Det var inte bara 7 sorters kakor utan 15 sorters småkakor, det var bullar, drömtårta, ris á la malta, knäck, kola och hur mycket godis som helst. Det var magiska och underbara jular ordnat perfekt in i minsta detalj. Men hur hann min mormor med allt detta när hon jobbade heltid och dessutom hade ett stort hus med stor trädgård?
Hon planerade! Hon började i september-oktober med förberedelser och planering och det är A och O. Här kommer du få en bra planeringsteknik som du kan använda för att undvika julstressen.
Din planeringsmetod:
* Du behöver: Kalender, papper, penna, tid att sitta i lugn och ro.
* Börja med att tänka fram i tiden. Det är julafton och ni sitter vid bordet; vad serverar du? Skriv en lista över all mat som du planerar till julbordet. Glöm inte dryck, bröd, pålägg oc bordsdekoration.
* Ta sedan ett papper som du delar in i två kolumner som har rubrikerna: Köps och Tillagas.
Sedan skriver du in all mat, dryck och bak i respektive kolumn. Nu har du delat in förtäringen i 2 kolumner så du ser tydligare vad som behöver göras.
* Om du börjar idag så är det 4 veckor och 6 dagar kvar till julafton. Börja med varorna du skrivit in i kolumnen över det som ska köpas. Nu tar du fram din kalender och skriver in när du ska handla vad. Dryck kan du köpa nästa gång du åker och handlar, osten kan du ta lite närmare jul t ex. Planera alltså in inköpen i din kalender efter hållbarhet.
* Så var det dags för den andra kolumnen; tillagas. Ska du göra egna köttbullar så kan du göra dom ganska långt i förväg och sedan frysa in dom. Så skriv in i din kalender när du ska baka/laga det som ska finnas på julbordet. Utgå ifrån ur lång tid det kan förvaras i frysen. Skriv sedan ner alla ingredienser som du behöver köpa. Sedan planerar du inköpen i tid för dessa ingredienser utifrån när de ska användas.
*Planera likadant inför adventsbak och lussebak.
* Då var planeringen klar för mat, godis och dryck. Och då är det dags för resten.
Tänk på julafton och alla juldekorationer. Vad ska fram först? Adventspyntet. Planera då in vad som ska fram och när i tiden det ska göras. Skriv in detta i din kalender. Skriv in när julgranen ska skaffas, när den ska tas in och när den ska kläs.
Julklappar! Gör en lista över alla de personer som du ska köpa julklappar till och har du idéer på vad de ska få kan du skriva upp det med. Bär den här listan med dig varje gång du ska handla för rätt vad det är så hittar du den perfekta julklappen till någon på listan. Sedan skriver du upp vad du köpt och till vem så riskerar du inte att köpa för mycket till någon eller att glömma någon. Skriv in vilken dag som julklapparna ska slås in.
* Städning! Planera in städdagar i din kalender och börja i god tid. Skriv in allt som ska göras i din kalender för då vet du exakt vad du ska göra och behöver inte bli stressad över att du inte vet vad du ska göra.
* Delegera! Gör inte allt själv utan dela ut uppgifter till familj och andra som du firar jul med.
* Klart! Nu kan du slappna av för nu är allt planerat och du kommer hinna med allt i god tid. Du kommer få en lugn och stressfri jul! Den här metoden kan du använda när du planerar vad som helst; bröllop, nyårsfest, kalas, middag eller vad det nu kan vara.
Lycka till!

Rockstjärnestatus på jobbet ökar lönsamheten!

Man kan likna ett arbetsteam vid ett rockband.

Teamet som ett rockband!
Rockband Arbetsteam
Musiker Medarbetare
Instrument Verktyg
Låtar Arbetsuppgifter/Delmål
Konsert Mål
Dirigent Chef
Gage Resultat
Fans Kunder
Loge Personalrum

Tänk dig att du går på en konsert där musikerna spelar olika låtar, byter instrument, spelar i olika takter och avslutar konserten vid olika tillfällen. Publiken skulle genast börja bua och gå därifrån. Det är likadant på en arbetsplats; chefen (dirigenten) måste vara tydlig i vilka mål och delmål som finns på företaget så att medarbetarna jobbar mot samma mål (spelar samma låtar samtidigt) och är klara över vilka deras arbetsuppgifter (instrument) är.

Vilket instrument spelar du?

På en arbetsplats är det viktigt att alla är medvetna om i vilken riktning man arbetar, vilka mål och visioner som finns och att varje medarbetare vet vad som förväntas av dom. Alltså att man vet vilket instrument man spelar, vilken låt man ska spela, vilken tonart och hur länge. Vad vill kunderna (fansen) ha och vad kan vi erbjuda?

Vilken tonart spelar du?

När en musiker spelar falskt så påverkar det hela bandet och det kan likställas med en medarbetare som till exempel lider av stress. Arbetsinsatsen blir sämre vilket påverkar hela teamet. En förutseende arbetsplats är utrustad med en stresshanteringsplan för att undvika att medarbetarna börjar spela falskt.

Vill du veta mer om stresshanteringsplaner så kontakta mig Här!