Så blir du en Rockstjärna på kundservice! 3 kommentarer


Jag har intervjuat VD:n Jennifer Lind om hur du blir en Rockstjärna på kundservice och bemötande.
Jennifer är född i en entreprenörsfamilj där både mamma, pappa och morfar var företagare. Jennifer började sin karriär i moderns företag och jobbade där i många år. Det är tufft att jobba i ett familjeföretag och många timmar läggs ner i  företaget. Sedan blev Jennifer kompanjon med sin man i ett städföretag som från början var ett enmansföretag men som i dag har 25 anställda.

Att driva ett städföretag är  en ”skitig” bransch och konkurrensen är hård, både om jobben och om anställda. De har väldigt många anställda från olika nationaliteter då det är väldigt få svenskar som söker den här typen av jobb vilket ger en del utmaningar för Jennifer som företagsledare.
Utmaningarna har blivit fler och kundservice, bemötande och personalvård har blivit ännu viktigare för att kunna överleva konkurrensen. Företagandet har utvecklats till att det idag främst sker en ökning av tjänsteföretagen och det är där jobben finns. Jennifer ser att branschen i sig har blivit mer attraktiv i och med att vi idag har ROT och RUT avdrag och därmed är det även mer attraktivt att jobba inom städbranschen. För Jennifer handlar entreprenörskap om att gå från idé till handling och från handling till mål.

Jennifer Lind, VD, Städsällskapet

Hur blir du då en Rockstjärna på kundservice?

 

 

Definition av Rockstjärnestatus:
”När du är unik, när du ser att du är bäst i hela världen på att vara Du, när du prioriterar så att du mår bäst, när du lever fullt ut, när du går utanför din trygghetszon och möter livet! Då har du Rockstjärnestatus i ditt liv!”
” Rockstjärnestatus är att ha ett flow i dina tankar, ditt varande och ditt görande. Ett flow du får när du släpper de begränsande hjärnaktiviteterna och skapar modet att lyfta fram din unikhet och leva ut ditt unika Jag. Det är när du gör saker utifrån dig själv, ditt unika Jag som du presterar som bäst. När du litar till dig själv och din egen förmåga och vågar tro på att du är bäst!”

Hur blir man en Rockstjärna på kundservice?

Från början tyckte Jennifer att det var viktigt att kunden skulle uppskatta hennes företag för att kunden sedan skulle sprida det vidare men bytte sedan fokus till vad kunden vill ha vilket i Jennifers fall är: att dom är glada om dom slipper ha besvär med städning. Om det uppstår något problem så är det noga med att kompensera och åtgärda problem omgående. Så fort kunden kommer med ett klagomål så är det snabba puckar som gäller, säger Jennifer, kunden ska aldrig behöva vänta.

Det gäller att vara lyhörd och verkligen lyssna till kunden och att aldrig gå in i försvar. Det är viktigt att man visar kunden att man har en ambition att lösa kundens problem. Med det så visar man att kunden är viktig.

Jennifer fortsätter, hos oss har varje kund ett specifikt kundregister  där kunden är mer än bara ett kundnummer. Det är viktigt att lära känna sina kunder för att kunna ge maximal service. Det är också viktigt att ställa frågan: är det något mer vi kan hjälpa er med? Vi försöker att alltid tillgodose kundens behov oavsett om kunden är nöjd eller inte.

Man kan vara flexibel med kostnadsbiten eller kunna erbjuda något extra. Det är viktigt att det flyter på och att man inte har några problem med kunden.  Om kunden är nöjd så blir de anställda nöjda.

7 tips för hur du blir en Rockstjärna på service och bemötande.

1.    Professionalitet! Var alltid professionell, behandla alltid kunderna med respekt oavsett om dom är glada eller ej.

2.    Tydlighet! Det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation  både gentemot kunder och anställda för färre missförstånd är färre problem.

3.    Kommunikation! Kommunicera regelbundet med dina kunder via sms, mail eller telefon som en kvalitetssäkring. Det är viktigt att se till att kunderna får möjlighet att berätta vad dom tycker om tjänsten.

4.    Etik! Att ha ett etiskt tänkande och att sätta personalen i första rummet är väldigt viktigt.

5.    Personalen! Att ha medmänsklighet med personalen och att lyssna och ta emot kritik från personalen visar att dom är viktiga. Bra personalvård avspeglar sig sedan i personalens kundbemötande. Nöjd personal blir bättre på kundbemötande och service.

6.    Sätt mål! Att sätta mål både korta och långa mål och kommunicera dom tillsammans med de anställda. Det är också viktigt att fira uppnådda delmål och mål med de anställda så de känner sig delaktiga och betydelsefulla. Kom ihåg att det är resan till målet som är det viktiga.

7.    Lösning! Om kunden har behov eller ett problem som du inte kan hjälpa till med försök då alltid att hitta en lösning till kunden genom att hjälpa dom genom att vidarebefordra till ett annat företag. Väldigt uppskattat av kunder med en sådan service!

Fakta Jennifer Lind:
Jennifer är ägare och VD för Städsällskapet, företaget har 25 st anställda och jobbar med biologisk städning i Stockholms området.
Hon är född i Sverige men har bott i England som barn då fadern var engelsman.
Är förtroendevald moderat politiker i Huddinge kommun med fler tal politiska uppdrag
Fritidsintressen:
Konst, musik, skogspromenader samt umgås med familj och vänner.
Motto i livet:
Inget är omöjligt!
Hemsida:
Städsällskapet

Du kanske också gillar:


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 tankar om “Så blir du en Rockstjärna på kundservice!