Så blir du en Rockstjärnesäljare! 2 kommentarer


Jag har intervjuat toppsäljaren Rasmus Biasi om hur du lyckas med ditt säljande. Oavsett om du jobbar som säljare, är företagare eller entreprenör så kommer du i kontakt med sälj vilket för en del faller sig helt naturligt medan andra avskyr det.

Oavsett om du säljer, bilar, lägenheter, it-system, annonser, handskar, kläder, visselpipor eller medlemskap så är det alltid relationen med säljaren som kunden tackar ja till, det säger Rasmus Biasi, entreprenör, säljutbildare, filosof, livsnjutare, nörd på deltid, visionär, partner, bror (11 syskon), mediastrateg, komikeraspirant i mån av tid och säljstrateg.

Säljchef på Vesucon AB

Hur bli man då Rockstjärnesäljare?

Klicka nedan för att läsa mer!

Definition av Rockstjärnestatus:
”När du är unik, när du ser att du är bäst i hela världen på att vara Du, när du prioriterar så att du mår bäst, när du lever fullt ut, när du går utanför din trygghetszon och möter livet! Då har du Rockstjärnestatus i ditt liv!”
” Rockstjärnestatus är att ha ett flow i dina tankar, ditt varande och ditt görande. Ett flow du får när du släpper de begränsande hjärnaktiviteterna och skapar modet att lyfta fram din unikhet och leva ut ditt unika Jag. Det är när du gör saker utifrån dig själv, ditt unika Jag som du presterar som bäst. När du litar till dig själv och din egen förmåga och vågar tro på att du är bäst!”

Vilka egenskaper bör en Rockstjärnesäljare ha?

Social: Det är väldigt viktigt att bygga relationer med dina kunder och för att göra det så krävs det sociala färdigheter. Har du en bra relation med kunden så får du förtroende och ofta så tackar kunden ja innan dom ens sett att produkten/tjänsten fungerar, eftersom vi idag lever i ett samhälle där kvalitet är en självklarhet och inte längre en service så är det servicemindet som leder till ett sälj i 9 fall av 10. En kund säger inte ja till produkten eller tjänsten utan till relationen med säljaren/dig eller tanken på att ha den personen som företrädare för tjänsten.
Lyssnande: Att lyssna på kunden och ta reda på hur det ser ut i just den kundens unika miljö gör att kunden får förtroende för dig och ger dig möjlighet att se kundens unika behov. Ställ frågor som tydliggör hur kundens behov/problem ser ut som: Hur ser det ut här? Vilka behov har ni här? Anteckna vad de säger för att se vilka lösningar du kan erbjuda och försök gärna hitta en lösning tillsammans med kunden. Kunden är intresserad av att bli lyssnad på.
Hårt arbete: Det är ett hårt arbete precis som med allt annat. Det tar många samtal och många besök men det lönar sig i längden. Mycket av det hårda arbetet går ut på att förstå andra och hur människan fungerar.

Rasmus säger vidare att när du är social, lyssnande och genuint intresserad av hur andra människor fungerar så uppfattar kunden dig som äkta och känner förtroende för dig.

Många är rädda för att sälja, vad beror det på och hur kommer man över sin rädsla?

Det gäller att först definiera rädslan och ta reda på vad som ligger bakom. En vanlig rädsla är att uppfattas som påträngande. Men det är en nidbild att en försäljare är någon som pratar omkull folk. Precis som i alla grupper så är det dom dåliga exemplen som utmärker sig och ingen vill uppfattas som någon som prackar på folk saker som dom inte vill ha eller behöver.
En annan vanlig rädsla är att man helt enkelt är rädd för att prata med andra människor. Och här kan rädslan vara att kunden inte ska lyssna eller tycka att du är intressant.

Det första du måste göra är att definiera din rädsla för att ta reda vad den beror på. Är du rädd för att uppfattas som påträngande och påprackande så fokusera på att du vill hjälpa folk. Försök aldrig att sälja till någon som inte har behov av din produkt/tjänst. Du är där för att bygga relationer, lyssna på kunden och hjälpa kunden att tillsammans hitta en lösning på deras problem.
Tycker du det är otäckt att prata så be kunden berätta och låt kunden prata om sin situation och bara lyssna. Ett utmärkt sätt att bygga relationer och visa förtroende och respekt. För att komma över rädslan att prata med folk så tänk tillbaka på tillfällen då människor har lyssnat till dig och det du har att säga och kom ihåg hur det var. Kom ihåg att din tjänst/produkt är intressant, att du är bra, att du är värdefull och att tjänsten/produkten är bra.

Rasmus Biasi fortsätter, för att bli en Rockstjärnesäljare är det viktigt med personlig utveckling för att hitta din unikhet och ditt värde som människa. Man ska vara lite självisk utan att trampa på andra. Fokusera på din egen framgång så att du vet vilka dina mål är och att du är på rätt väg!

Känn stolthet för den du är och stå för det du gjort, det är viktigt att du vet om att du är bra. Gör som Donald Trump: ge alltid dig själv beröm men glöm inte för den skull att berömma andra. Unikhet är också en viktig ingrediens, säger Rasmus, och berättar hur han som tonåring tog med sig gitarren för att spela på fester. Han insåg väldigt snabbt att alla andra också kunde spela Smoke on the water och flera gjorde det bättre än vad han själv kunde så då gick han hem och skapade egna låtar och då var han bäst på dom låtar som han spelade tack vare sin unikhet.

Vilka är dina 5 bästa tips för att bli en Rockstjärnesäljare?

  1. Innan du går in till en kund se dig själv som en Rockstjärna för att ge en show. När du ser dig själv som Rockstjärna så bygger du upp känslan av att du är så jävla bra som du är. Du är grym! Och den känslan har du sedan när du går in till kunden.
  2.     När du sedan går in till kunden så ska du se dig själv som ett fan och kunden som en Rockstjärna, all uppmärksamhet ska riktas mot kunden, och dennes behov skall vara i fokus, om du hoppar upp på scen när du är på en konsert så blir du med all säkerhet utslängd av vakterna, men om du är ett hängivet fan som är där för att du älskar artisten och/eller känner dem sedan tidigare så kan du bli upptagen för att sjunga en duett, få kunden att vilja bjuda upp dig på scen genom att vara ett äkta fan.
  3.     Se till att du jobbar med folk som levererar kvalitet. Du måste ha bra roddare för att göra en bra konsert, allt måste klaffa. Se till att du levererar kvalitet. Det är upp till dig som rockstjärna/säljare att se till att allt fungerar optimalt och det kan du enbart göra genom att arbeta med folk som är lika noggranna som du
  4.     Ta alltid eget ansvar, oavsett vad som hänt så är det din relation som står i fokus. Vad har du gjort för att det inte ska ske. Alla kan göra fel men det gäller att stå för sina misstag. Därför är det viktigt att vara väl förberedd.
  5.     Träna, sluta aldrig att öva. Du behöver alltid öva på att bli så bra du kan. Spela gärna in dig själv för att se vad du kan förbättra. Se över dina styrkor och svagheter för att se vad som kan förbättras, förändras och förfinas.

Avslutar med Rasmus ledord: Hälsa + framgång = sant

Det har Rockstjärnestatus!

Om Rasmus:

Rasmus Biasi arbetar idag med självfinansierande marknadsföringslösningar där han menar att genom att lyssna på kundens situation samt analysera och ta fram en åtgärdsplan baserad på andra företags behov så kan man skapa en synergi som gör att alla vinner på det.

-Att göra sina kunder till partners och deras partners till dina kunder är ett framgångskoncept som dom flesta duktiga säljare arbetar efter, vi har bara konceptualiserat det till en duplicerbar modell. -SocialNetworkDeal är tex framtagen för att hjälpa företag att göra kunder och besökare till ambassadörer, genom att marknadsföra sig i sociala media utan att vara aktiv där och på så  sätt ger man småföretagarna en chans med.

Sedan så har vi kontakter på alla andra mediakanaler som finns, så det är faktiskt kundens behov som avgör slutprodukten och det är det som gör det så roligt säger han. Vesucon är skapat av 15 års säljerfarenhet och en vilja att hjälpa alla att förstå hur enkelt det är att kommunicera, oavsett om det gäller utbildning av säljstyrka eller om det har att göra med hur man vill att kunden ska uppfatta ens erbjudande så ligger alltid kommunikation i grunden och det är det som är huvudnyckeln till all framgångsrik försäljning både på jobbet och där hemma avslutar han.

Projekt som Rasmus är inblandad i idag är:

www.vesucon.se

www.mickesutmaning.se

www.socialnetworkdeal.com

Du kanske också gillar:


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Så blir du en Rockstjärnesäljare!