marknadsföring


Marknadsföring på nätet

tree-1090854_1920

Jag får ofta frågor från nystartade företagare om hur jag gör med marknadsföringen på nätet. Jag jobbar ju som föreläsare och coach så traditionell marknadsföring i lokaltidningar t ex är inte aktuellt för mig eftersom min marknad finns i hela landet. Jag har ju hållt på ganska länge nu och har lärt mig en hel del genom åren. Saker ser absolut inte ut idag som de gjorde när jag började. Idag har jag en större  närvaro på nätet eftersom jag även tar fram digitala produkter som e-kurser och e-böcker. Det har varit en lång resa och jag har lärt mig så ofantligt mycket.

När jag började som föreläsare så krävdes inga ekonomiska investeringar utan det enda som krävdes var massor med tid. Jag kommer ihåg att jag i början satt och mailade runt och erbjöd mina tjänster som föreläsare. Sen kom ju Facebook och då öppnades en helt ny värld av möjligheter och min närvaro på nätet ökade också. jag har ju skött allting själv vilket har varit bra på det sättet att jag har lärt mig ofantligt mycket men om jag skulle starta idag så skulle jag faktiskt anlita ett företag som kunde hjälpa mig med  nyhetsbrev, Facebook-annonser och sådant för det skulle ha sparat så mycket tid för mig och så är de ju proffs på att hjälpa företag att synas. Jag började blogga och upptäckte att det var en bra kanal för att visa upp mina kunskaper och bli hittad av uppdragsgivare. Sen har jag gillasidor och grupper på Facebook + att det finns massor med grupper på Facebook där man kan marknadsföra sig. Och så har jag självklart konton på LinkedIn, Twitter, Google+, YouTube och Instagram. Så mina bästa tips är att skapa en blogg för sitt företag där man visar upp vad man kan och sen att man finns närvarande på de olika plattformarna som finns i dag. Och YouTube rekommenderar jag starkt för där kan man göra mycket kul.