Han ska erövra världen


Patrik Westbergen har ett mål och en vision som är större än många andras. Han har bestämt sig för att erövra världen med sina smoothies och sitt kaffe. Ja, jag vet att det kanske låter galet men när ni läser intervjun jag gjort med honom så kommer ni förstå och bli inspirerade. Ni kanske till och med väljer att hänga på genom att investera.

Patrik är 35 år, gift, tvåbarnsfar och bor i Malmö vilket i sig inte är så ovanligt. Men, han har en vision som är större än många andras och med tanke på vad han åstadkommit hittills så tvivlar jag inte ett dugg på att han kommer att lyckas.

Redfellas

För ca 2,5 år sedan bestämde sig Patrik för att investera i Redfellas som är en kedja av kaféer med Maffiatema inspirerat av maffiafilmen, Goodfellas. Då fanns Redfellas på 3 platser, idag finns det på 10 platser i landet och man är på väg att öppna på ytterligare 4 platser. Allt detta sedan Patrik valde att investera i kedjan som är ett franchisingkoncept. Och förutom att sprida konceptet över hela Sverige så är alltså målet att nå ut i världen och man har redan diskussioner med folk i Spanien, Dubai och Arabstaterna.

Maffiatemat har gett namn åt Smoothies och maträtter och konceptet går ut på att gästerna ska känna sig som hemma på Redfellas och något som verkligen kännetecknar det är att Patrik valt att använda sig av crowdfunding för att finansiera utvecklingen av företaget. Istället för att ha ett par stora investerare som investerar massor med pengar har de valt crowdfunding där de har många investerare som investerar mindre summor. De här investerarna bli då en del av familjen Redfellas.

 

Syftet med crowdfunding är inte bara att få till finansieringen utan också för att få en stor spridning av konceptet Redfellas. För det är ett helt koncept med en stor tanke bakom, inte bara ett litet café. Deras Crowdfundingkampanj startar i början av November och du hittar länk till mer information om det längst ner i det här inlägget.

På Redfellas hemsida står det:  ”we´re making food you can´t refuse”, (Vi gör mat du inte kan motstå) och det handlar om färsk och fräsch mat utan konstgjorda tillsatser, det är ekologiskt odlat och organsika ingredienser. Alltså vänligt inte bara för kunden utan även för vår miljö.

-Vi bygger en kedja som vi kan vara stolta över och vi vill även att våra kunder ska känna sig stolta.

Redfellas, Ananas

Vad är målet?

– Vi ska växa snabbare än alla andra och etablera oss runt om i Sverige. Inom 2 år ska vi även finnas utomlands, gärna tidigare.

Varför just Crowdfunding?

-Vi har inga begränsande tankar och håller oss till det som är traditionellt så därför har vi valt Crowdfunding. Målet är helt enkelt att växa snabbt och samtidigt försöka hålla nere kostnaderna. Vi lanserar våra kampanjer och går ut och hittar nya delägare med olika erbjudanden. Ett exempel på ett erbjudande är att om du investerar 1000:- så får du kaffe för 1000:-. Ju fler som gillar oss och vårt koncept desto mer kan vi expandera och genom Crowdfunding så engagerar vi många människor.

 

Hur fungerar det att vara två delägare?

-Vi försöker vara överens när vi gör saker men ibland får man motivera sin egen sak lite mer och ibland får man kompromissa. Styrkorna med att vara 2 är att man får mer kunskap samlat. Jag är mer visionär och min kollega Anton är mer praktisk och ordningsam så vi kompletterar varandra väldigt bra. Jag drömmer och Anton förverkligar.

 

 

 

Var är ni om 10 år?

-Då tror jag att vi är Sveriges första börsnoterade kaffekedja. Vi tror på det vi gör och på att använda oss av crowdfunding.

Hur fick ni idén?

-Redfellas var ett koncept som fanns i Malmö som jag investerade i och jag tror starkt på att växa tillsammans för det ligger en enorm styrka i det. Crowdfunding gör det möjligt att växa tillsammans. Det handlar egentligen om microfunding och är ett fantastiskt koncept för folk att investera. Det är roligt att vara med på en resa tillsammans med andra människor och se något växa och veta att man är delaktig i det.

Vad tycker omgivningen?

-Det är många som inte riktigt tror på den här idén med crowdfunding och att finansiera något på det sättet. Det är ett annorlunda sätt att få in ett kapital på, det är annorlunda men ett häftigt sätt. Det är inte det traditionella sättet att finansiera något på och då tycker folk att det är konstigt.

Vad är din drivkraft?

-Jag vill se folk lyckas och vi har ett helt gäng med franchisetagare som vi vill se lyckas. Att se andra göra bra ifrån sig, det tycker jag är trevligt. Som entreprenör jobbar jag hårdare än alla andra men det ligget en enorm tillfredsställelse i att se andra lyckas. Hade jag varit ute efter att tjäna stora pengar så hade jag tagit något högavlönat jobb istället.

Vad har du haft för typ av företag tidigare?

-Sova och så har jag lite fastigheter.

Så du är en man med många kunskaper?

-Det vet jag inte men jag har många bollar i luften och jag gillar när det händer saker.

Patrik, vad skulle du vilja ge för råd till den som har en dröm men inte riktigt vågar ta klivet?

-Det du inte vågar förlora vågar du heller inte vinna. Fråga dig själv vad du måste göra för att få det du vill ha och när du vet vad du måste göra så är det bara att göra det för ingen annan gör det åt dig.

Mer om Redfellas

Hemsida

Facebook

Mer Redfella på Facebook

 

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *