Når du fram? 1 kommentar


Oavsett hur du kommunicerar så är ditt mål att mottagaren ska förstå ditt budskap.
Det är många faktorer som spelar in i kommunikationen som avgör hur det tolkas av mottagaren:

Den som sänder budskapet grundar det på sina erfarenheter och sin förförståelse. Det är väldigt lätt att bli hemmablind, man har själv hela bilden klar för sig och det är lätt att missa viktiga detaljer för att dom är självklara för sändaren. Sändaren har dessutom, utifrån sin egen världsbild sina definitioner och tolkningar av ord och uttryck som kanske inte delas med mottagaren.
Och mottagaren tolkar budskapet utifrån sina erfarenheter och sin förförståelse. Och precis som sändaren så mottagaren sina definitioner av ord och uttryck.

Kommunikation som sker ansikte mot ansikte underlättar då man har fler verktyg att kommunicera med. Man har kroppsspråk, tonfall, röstläge och möjligheten att  ställa frågor.

Den stora utmaningen är när man kommunicerar i text, via mail, hemsida, sms, Twitter, Facebook eller blogg.

Det absolut viktigaste är tydlighet, men även tydlighet är en definitionsfråga. Tydligt för mig behöver inte betyda tydligt för dig.

Jag vet vad jag vill kommunicera här på bloggen men det finns ingen garanti för att mina läsare tolkar mitt budskap så som jag avsett. Och på bloggen gäller det inte bara att inläggen är tydliga, även bloggens namn, design och utseende har sitt budskap och behöver vara tydligt.

Jag var ganska nöjd med min blogg tills jag hade förmånen att få den analyserad av bloggcoachen
Jacqueline Kothbauer som bland annat driver bloggen Mediababe.

Läs Mediababes analys och få massor av tips till din egen blogg!

Jacqueline är författare och föreläsare inom personal branding och media marketing. Tidigare reporter Dagens Industri, grundare till communityn MariaNova och riskkapitalist på investmentbolaget AB Traction.

Civilekonom med inriktning marknadsföring och massmedieekonomi från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet 1994. Kompletterande studier i finansiell ekonomi vid Stockholms universitet 1999. Samhälls- och vetenskapsjournalist vid Stockholms universitet 2007 och därutöver studier i filosofi vid Göteborgs universitet.

Jacqueline är just nu aktuell med boken Mediababe – Nio steg till framgång genom media!

Du kanske också gillar:

  • Orolig?Orolig? (3)
    Använd dina tankar och tänk bort din oro. Att oroa sig tar så mycket energi att du […]
  • På bordell i Bombay!På bordell i Bombay! (2)
    När jag åkte till Indien så startade jag med några dagar i Bombay (Mumbai) och första […]
  • InspirationInspiration (0)
    Inlägg 53 #blogg100
  • Adventskalendern, Lucka 12!Adventskalendern, Lucka 12! (0)
    Har du missat tidigare luckor så klicka HÄR! Jo du förstår, började Ferios, det […]
  • Dagens Affirmation!Dagens Affirmation! (0)
    Jag hanterar min tillvaro med lugn och tillförsikt!


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “Når du fram?

  • Jacqueline Kothbauer

    Stort tack för att min analys landade så väl. Man vet ju aldrig:-). Det är jättekul att läsa någon som bloggar med en sådan entusiasm och verkligen drar nytta av möjligheten att skapa en egen mediekanal.
    Min gissning är att du innan året är slut har satsat än mer på videobloggandet och fått en app i Itunes store. Den plattformen växer så snabbt. Jag sitter själv och funderar på hur jag skall göra med min bok, min blogg och mina föreläsningar. Dessutom satsar jag på att komma ut med ett nyhetsbrev inom kort.

    Det gäller att samordna produktionen, annars mäktar man inte med. Samtidigt är det inte bara att finnas på de olika plattformarna som räknas. Det är superviktigt att vara ett gäng som drar varandra och puffar varandras inlägg. Så ett jättestort tack för att jag får möta dina läsare. Nu skall jag dra nytta av din suveräna sömnskola, och varva ner ordentligt. Kan även tipsa om att sova med en glipa till öppet fönster.
    Igår natt var det inte så kyligt och jag sov som en liten bebis:-)

    Stor kram till dig Ceciia,
    Jacqueline

    http://www.mediababe.se