Jacqueline Kothbauer som skrivit boken Mediababe ger oss sina absolut bästa tips för att nå framgång med bloggandet!
Fakta om Jacqueline Kothbauer:
Jacqueline är författare och föreläsare inom personal branding och media marketing. Hon var med och startade Sveriges första internetportal Torget och medverkade till införandet av e-handel inom offentlig sektor. Tillsammans med finansvärldens svar på Ingvar Kamprad, Bengt Stillström på AB Traction, arbetade hon som riskkapitalist innan drömmen om att arbeta i mediebranschens tog över.
Jacqueline Kothbauer har medverkat i två tv-serier, kulturprogrammet ’Tête-à-tête’ och affärssåpan ’Rivalerna’, en svensk version av Donald Trumps jakt på en påläggskalv i ’The Apprentice’. Därefter Journalisthögskolan och arbete som reporter på Dagens Industri innan entreprenörsspåret lockade tillbaka henne till internetbranschen. Jacqueline startade en av Sveriges första bloggportaler, Marianova, och skrev boken ”Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media”.
Jacqueline Kothbauer har medverkat i två tv-serier, kulturprogrammet ’Tête-à-tête’ och affärssåpan ’Rivalerna’, en svensk version av Donald Trumps jakt på en påläggskalv i ’The Apprentice’. Därefter Journalisthögskolan och arbete som reporter på Dagens Industri innan entreprenörsspåret lockade tillbaka henne till internetbranschen. Jacqueline startade en av Sveriges första bloggportaler, Marianova, och skrev boken ”Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media”.
Klicka på bilden nedan för att köpa boken!
Att nå framgång med bloggandet!
- Vad kännetecknar en bra blogg?
En personlighet och god kvalitet på det som är kärnan. Är det en skvallerblogg skall det vara bra skvaller ur läsekretsens synvinkel. Är det en utredningsblogg om arbetsmarknadsfrågor bör den innehålla livlig debatt och välgrundade inlägg. Är det en bildblogg bör det finnas ett genomarbetat manér som återkommer.
- Kan mitt företag ha nytta av en blogg?
Få eller inga hemsidor får besök av företagets kunder eller potentiella medarbetare varje dag eller ens varje vecka. Bloggar uppdateras flitigt och har en personlig ton. Det väcker större intresse än en produktbroschyr, vilket ökar möjligheten att skapa umgänge runt varumärket. Därför har många företag som vänder sig till konsumenter eller privatpersoner mycket att vinna på att driva egna bloggar, bjuda in gästbloggare och använda inslag från bloggar i nyhetsbrev, på Facebooksidor och som del av evenemang.
- Hur får jag många läsare till bloggen?
Skaffa dig relationer till bloggare och Facebookmedlemmar med många vänner som gillar din blogg. När de puffar för den i sina kanaler ökar deras läsares motivation att upptäcka dig och på så vis bygger du en publik. När du väl har en publik gäller det att fånga in den och påminna om nya blogginlägg med hjälp av nyhetsbrev, Facebook, Bloglovin med flera. Till sist handlar det om rätt innehåll. En blogg som ofta uppdateras med innehåll som läsarna uppskattar har lyckats – analysera din bloggstatistik. Vad gillar din publik? Satsa mer på det!
- Hur får jag en känd blogg?
Dels att framgångsrika bloggare nämner den, och journalister skriver, twttrar ,och rekommenderar den. Stjärnbloggare bygger andra stjärnor och medieexponering bygger Mediababes. För dem är bloggen ett självklart verktyg för att bygga ett starkt personligt varumärke med hjälp av media
- Vilka är dina 3 bästa tips för att nå framgång med bloggen?
- Definiera vad du vill vara känd för
- Säkerställ att bloggen har ett fokus på det ämnet och visar upp din förmåga
- Bestäm hur du vill framträda som person i bloggen. Mycket, lite, på bild eller inte, personlig eller professionellt, uppdatera ofta eller bara när du har något att säga med mera.
En ordentlig genomgång för att bli en framgångsrik bloggare ger jag i handboken ’Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media’.
Jacqueline Kothbauer
Här hittar du Jacqueline:
Blogg: Mediababe
Du kanske också gillar:
Klockan är tjugo i ett på nattkulan och jag är supertrött. Men om jag inte säger något nu kommer jag att missa detta superinitiativ från Cecilia. Det djupt hedrande att få vara med. Jag fastnar både för Ewas kommentar och Sivs svar. De är lite två olika sidor av samma svar. QQ kvinnor har en viss stil och inriktning. Om det inte retade och stött bort vissa hade Siv inte varit på rätt väg. Att väcka känslor är viktigt.
Mediababe handlar om att möta människor i media för att bygga ett personligare varumärke mot bakgrund av sitt yrkesliv eller sitt företagande. En blogg kan självfallet vara en offentlig dagbok eller ett sätt att umgås med sina vänner. Det finns många vägar som leder till Rom, givet att det är dit du vill:-)
kram
Tydligt tydligt.. bara att sätta fart. jaquelins härliga inställning sprider sig i raderna..Trevligt inslag från 2 härliga inspiratörer..
Hälsar Mia
Vilken bra artikel Cecilia, den delar jag genast!
Ewa, du är så välkommen att bidra med lite humor hos QQ. Många läser artiklarna, allt är mätbart, de flesta inläggen har en 50-60 gillaklick, vilket innebär att väldigt många läser. "Våga lämna arbetsplatsen som kväver dig" slog rekord häromveckan med hela 1324 som läst. Inte är det tråkigt att lyfta fram varandra, jag blir glad och peppad av att se andra lyckas. Men visst skulle det vara roligt med lite mer av humoristiska inslag, alla är välkomna att bidra!
Mvh
Siv
Tycket t ex. Qoola Qvinnorsidan blir mest lite tråkig reklam för sej själva.. Ingen läser inslagen alls, verkar det som ,.. Vill ha lite vardagligt o mänskligt i varje blogg.. Lite "gör bort-sej"mentalitet.. Annars blir för mej Duktiga Qvinnor bara skrämmande!! Vet allt, kan allt osv.. Även i yngre årsupplagor. Fast det kanske är för att HUMORN är min ledstjärna!! det är den jag gillar i kombination med det övriga!! Fattas det står jag rätt handfallen "jaså, jaha" Va' duktiga ni är, OCH!?
Skön intervju med bra tydliga svar! Bra Elvira, att efterfråga feedback!
Vi ses,
Inger
Jacquline Kothbauer har helt rätt ang. bloggandet. För min personliga del så kan jag väl inte påstå att jag följer hennes råd, men det beror på att jag inte har något uttalat mål med mitt bloggande. Min blogg kan väl liknas vid en "allt mellan himmel och jord" blogg.
Ska jag göra nån sorts egen recension av min blogg så kan man väl spåra ett visst fokus på psykologi och filosofi. Maybe! 🙂
Bra tips! Har fastnat lite vad det gäller att hitta nya läsare känner jag, men vill inte börja ragga runt hos vänner och bekanta riktigt ännu, då jag tycker det är skönt att blogga relativt anonymt fortfarande.
Jag skulle tycka det var roligt om jag kunde få en liten analys från någon av er om hur min blogg framstår. Konstruktiv kritik som kan ge mig en puff i rätt riktning helt enkelt.
Tack än en gång för bra tips och inspiration!
//Elvira
Bra tips för en blivande Medibabe som jag 🙂
Tack till er båda två!
Kraam
/Linda
(Den nakna coachen)