Jag fick ett önskemål från Conny som ville att jag skulle skriva om kritik, konstruktiv kritik, hur man ger och tar emot.
Då det finns ganska mycket att skriva om det så delar jag upp det i två inlägg och börjar här med att ge konstruktiv kritik.
Först en definition enligt Wikipedia.
Kritik enligt Wikipedia:
”Kritik är i populär mening en positiv eller negativ bedömning av någon eller någras prestationer, beteende eller utseende. Ordet i sig är neutralt men uppfattas ofta som negativt laddat. Kritik kan även vara verbal eller icke verbal och fysisk eller icke fysisk.
Benämningen konstruktiv kritik brukar avse kritik som är menad att kunna förminska kritikvärdet, genom att den även innehåller förslag till förändring.
Kritik kan också vara en ren kommentar, som inte syftar till att ”kritisera” det som behandlas, utan som istället önskar att utveckla det sagda och berika samtalet. Kritik i denna betydelse är menat som starten på ett argumenterande samtal, inte som en bedömning.”
1. Beskriv vad problemet är
Tips för att ge konstruktiv kritik:
- Ha känslorna under kontroll. Att vara arg eller irriterad gynnar inte situationen.
- Gör det enskilt. Kritisera aldrig någon inför andra eftersom det är nedvärderande och dessutom gör det bara den som blir kritiserad generad, låst och försvarsbenägen.
- Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: ”Du blir aldrig klar i tid”, kan du fråga ”Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?”
- Undvik känsliga och kategoriska ord. ”Alltid” och ”aldrig” är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger ”Du lyssnar aldrig” så ber du om bråk istället för lösningar.
- Ta upp saker som kan ändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet så har du inte rätt att ta upp det.
- Hantera ilska. Om någon är arg säg till exempel ”Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig”. Då är det deras val. Vill de att du ska förstå problemet är det bäst att de lugnar ner sig.
- Säg något bra också. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara gnäll är det smart att också ge den du kritiserar komplimanger för något. Det visar att du också har bra saker att säga om handlingarna du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna – kritisera dem, inte personen.
- Om det är vanligt med diskussioner på arbetsplatsen är den konstruktiva kritiken därmed ett naturligt inslag. Om man inte brukar diskutera olika frågor öppet kan det ofta kännas väldigt stort och dramatiskt att ta emot kritik.
- Om mottagaren av kritiken trots allt blir upprörd, så förklara hur du tänkt och vad du grundar dina tankar på. Låt motparten förklara hur han eller hon kommit fram till sin ståndpunkt. När man förstår resonemanget bakom en slutsats är det lättare att diskutera.
Du kanske också gillar:
Pingback: Perfekta tips för att ge kritik som svider! | Sabba Ditt Liv!
Under tränarutbildningen fick vi lära oss att säga "Om du skulle testa att göra så här i stället?" och jag tycker det funkar kalasbra.
Mycket tänkvärda ord du skriver om här, jättebra inlägg!
SV: superkul att du är med och tävlar i dagens blogg! Har två nya tävlingar uppe nu var gärna med 🙂
SV: superkul att du är med och tävlar i dagens blogg! Har två nya tävlingar uppe nu var gärna med 🙂
sv. Det är hos mig felet ligger. Lösenordet stämmer inte står det, och det här krånglar för mig när jag ska in på vissa andra siter också, trots att jag vet att lösenordet är rätt. Jag tror att det är något gammalt lösenord som spökar. Gamla lösenord har jag tvättat bort ur hjärnan.
SV: Härligt 🙂 Jag kan helt klart rekommendera LCHF!
Hej hej! En liten fråga….. Ska du göra något inför beach 2011? 🙂
Inspirerat – som vanligt! Härlig blogg, Cissi, säger det igen.
BlogLovin funkade inte för mig.
Mycket bra och uttömmande! Alla punkter under rubriken: "Tips för att ge konstruktiv kritik" är viktiga, och jag för min del vill trycka lite extra på punkt 3 under nämnda rubrik, eftersom- precis som du menar- kritik framför publik kan förstöra relationen mellan den som ger kritik och den som tar emot kritiken, för lång tid framåt, kanske för alltid.