Hur lycklig vill du vara? 17 kommentarer


Charmiga måndag är äntligen här och den startar med att den podcast där jag intervjuas har publicerats. Hälsoinspiratören, Kikki Sandström, intervjuar mig i ämnet lycka och jag ger tips för hur du bryter en negativ tanke och du får även mina 5 bästa tips för att bli lyckligare. I Podcasten, som är ca 15 minuter lång, så nämns en serie här på bloggen om saker som lyckliga människor inte gör och du hittar den serien genom att klicka HÄR.

Du kan lyssna på Podcasten genom att klicka på bilden så öppnas en ny flik.

ceciliakarvegard_podcast

Hos Besökstoppen får du fler besökare till din blogg. Besökstoppen

Glöm vanlig tandtråd, som gör ont, är jobbigt och blöder mellan tänderna!


Lämna ett svar till Lena P Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 tankar om “Hur lycklig vill du vara?

  • Piedra

    Jag håller inte med dig om att man kan känna lycka en hel dag i sträck om man så önskar. Ingen vill väl vara olycklig. Jag tycker att det här är ett resonemang som skuldbelägger dem som försöker men misslyckas med att må bra.

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Om man vet hur hjärnan fungerar och lär sig vilka tankemönster som man har så kan man med övning lära sig att ändra de automatiska, negativa tankemönster som man har för att byta ut de mot mer positiva tankemönster. Det handlar om att bryta en vana helt enkelt. Jag vet att det är fullt möjligt att känna lycka en helt vanlig vardag utan att det händer något speciellt just den dagen. Och det handlar inte om att skuldbelägga någon. Om man försöker men inte lyckas så kan det bero på flera saker men oftast så handlar det om att man faktiskt inte riktigt vet hur man ska göra, man har inte rätt verktyg för att lyckas. Och det handlar inte om att ”försöka” utan det handlar om att bestämma sig och helt enkelt ”göra”. För att bryta en vana så måste man öva och öva, man måste vara disciplinerad och beslutsam.
      Forskningen kring hjärnan och dess funktioner när det gäller känslor och tankar har kommit väldigt långt och man vet idag att en tanke som tänks väldigt ofta har starkare kopplingar än en tanke som man tänker sällan. Och en tanke med starka kopplingar har hjärnan lättare att sätta per automatik. Men om man slutar tänka en tanke med starka kopplingar så försvagas dess kopplingar. Och om man börjar tänka en ny tanke och tänker den ofta så får den till slut starka kopplingar.

      • Piedra

        Jag vet hur hjärnan funkar, och tro mig, jag har jobbat otroligt mycket med mig själv. Men jag tror inte att det finns en universalmetod som fungerar på alla. Jag tror inte att det är så enkelt. Jag kan inte byta ut en tyngande tanke mot en som är mer positiv. Den positiva tanken är ju inte sann då, när jag mår dåligt. Och jag kan inte ljuga för mig själv.

        Jag vet att man inte försöker utan att man bestämmer sig. Som jag har gjort med så mycket annat också. Och jag har en stark beslutsamhet när jag bestämt mig för att göra någonting. För mer än tio år sedan bestämde jag mig för att börja jobba stenhårt med mig själv för att kunna börja må bättre. Men inte ”metoder” har funkat. Det är möjligt att jag – som vanligt – är ”the odd one out”, den udda som det inte funkar på, men inga regler utan undantag heter det ju.

        • Klokegård Inläggsförfattare

          Piedra, jag vill börja med att tacka dig för din kommentar för du hjälper mig att vara ännu tydligare och närmare beskriva hur jag menar och tänker. 🙂

          Jag vill börja med att säga att rent allmänt så låter hela den här Positiva rörelsen väldigt enkel och glättig. Det finns så många Gurus som får allt att låta så enkelt och att det handlar om Quick Fix att gå från negativ till positiv. Och visst, i vissa fall kanske det är så enkelt men har man det minsta lilla bagage så är det inte så enkelt. Och det finns absolut ingen universalmetod som fungerar för alla.

          Jag får ganska ofta mail från folk som beskriver en tanke eller ett tankesätt de har kring en situation och så frågar de mig om det är en positiv tanke och mitt svar blir alltid detsamma: ”Det beror helt och hållet på vilken känsla som tanken skapar inom dig.” För det är helt enkelt så att en positiv tanke som framkallar en negativ känsla är helt värdelös. Syftet med en positiv tanke är att den ska skapa en positiv känsla så det är alltså känslan som avgör om tanken var positiv eller inte.

          Jag ska förtydliga det jag menar med känslornas roll i det hela. Om vi förenklar allt och säger att det finns 10 känslolägen där 1 är den känslan där du mår allra sämst och 10 är den känslan där du mår allra bäst. Om vi då säger att du befinner dig i känsloläge 1 och så tänker du en positiv tanke som är så positiv att den framkallar känslan högst upp på skalan, nr 10. Men, eftersom du befinner dit på känsla nr 1 så är klivet alldeles för stort så den positiva tanken känns som en lögn för den är så avvikande från ditt nuvarande känsloläge. Om du däremot befinner dig på nr 9 i skalan och tänker samma tanke då känns den tanken bra och du kan flytta upp till nr 10 på känsloskalan. Så om du befinner dig på nr 1 på skalan och vill klättra upp på skalan genom att tänka positivt så måste du hitta en positiv tanke som är så nära den sanning som du kan se när du befinner dig på nr 1 på skalan. Så då gäller det att hitta en positiv tanke som kan flytta dig upp till nr 2 på skalan.

          Jag kan ta ett konkret exempel som gäller vikt. En kvinna har 35 kilos övervikt och hon mår väldigt dåligt över det här. Hon känner sig ful, osexig, misslyckad och vill helst bara gömma sig. Hon mår så dåligt över det här och befinner sig på nr 1 på skalan. De som då förespråkar affirmationer och den här quickfix-glättigheten skulle säkert föreslå positiva tankar som: ”Jag är smal”, ”Jag älskar min kropp”, ”Jag trivs med min kropp” osv. Men de här tankarna är så långt ifrån hennes verklighet man kan komma så de känns falska och påminner henne bara ännu mer om hennes övervikt och hur dåligt hon mår av den så hon stannar kvar på nr 1 eller halkar ner till -2. Då har hon här 2 val för att må lite bättre, antingen så släpper hon fokus på vikten helt och istället fokuserar på andra saker i livet som gör henne glad eller så hittar hon tankar kring ämnet som stämmer bättre överens med hennes känsloläge. Så några sådana tankar skulle kunna vara: ”Andra har varit där jag är och gått ner i vikt”, ”Jag har förmågan att hitta ett sätt som fungerar för mig”, ”Det vore jobbigt att tappa 35 kilo de närmaste 10 minuterna”, ”Jag har förmågan att gå ner 0,5 kilo i månaden” etc. De här tankarna kanske kan få henne att flytta upp till nr 2 på skalan där hon mår lite, lite bättre och sen kan hon fortsätta med andra tankar för att successivt klättra uppför känsloskalan.
          Med det här vill jag ha sagt att det fungerar inte att ta för stora tankehopp. Och det här med affirmationer är jättebra men om man använder affirmationer som är så långt från ens egen sanning så att de känns som lögner fungerar inte utan det fördröjer bara effekten. Affirmationer är jättebra men man ska använda sådana som känns sanna. Jag har hittat lite nya formuleringar på affirmationer för att de ska bli lättare att ta till sig där jag använder: ”Vore det inte roligt om…..”, Vore det inte härligt om…..”, ”Jag har förmågan att…”
          Det är både viktigt och fascinerande med orden och vilken betydelse de har för oss.
          Så den tanken du skriver om som kändes som en lögn var inte en positiv tanke enligt mitt sätt att se på saken eftersom den kändes som en lögn och då får du leta inom dig för att försöka hitta en annan tanke som känns sann eller så släpper du ämnet och skapar ett bättre humör genom att fokusera på ett annat ämne som inte är så negativt laddat.

          Oj, det blev ett långt svar och jag hoppas att du orkar läsa det.

          Önskar dig en suverän torsdagskväll!

          You Rock!!!

          • Lena P

            Tack! Då är vi helt överens. Jag hade fått för mig att du var en klämkäcka positivisterna. Jag är glad att du har den djupare insikten. Den behövs och alldeles speciellt om det är något man ska lära ut. Kram!

  • Geddfish

    Lycka för mig är de små tingen, de där skimrande ögonblicken, när man får ett JA istf nej. Att få hjälpa någon. Lycka är att må bra och känna mig frisk, och jag vet att det är färskvara.
    Just nu har jag fått ett positivt besked på den där jobbiga väntan som jag inte rådde över. Och det är lycka – för min dotter. Läs hos mig.
    Kram, finaste, och jag ska prova att lyssna senare idag på din podcast. ♥

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Ja, det är de små tingen som ger den långvariga lyckan. Att uppskatta de vardagliga sakerna som man har och som många kanske tar för givet. De där ”stora” sakerna som att köpa ny bil, vinna pengar, åka på semester osv ger bara en kortvarig bonuslycka. 🙂

      Ska läsa inne hos dig. 🙂

      You Rock!!!

  • TantGlad

    Jag ÄR SÅÅÅÅ……Glad att jag tillhör dem som uppskattar det lilla i livet.
    Jag är så tacksam över det jag har. Glad att jag kan tjäna i hop brödfödan och betala räkningarna.
    Tacksam att jag är någorlunda frisk.
    Jag tror att man upptäcker saker i livet som gör att man får tänka till lite………vakna upp liksom. Man måste öppna ögonen och se……att se vad det är som igentligen gör oss lyckliga.
    Kanske kaffekoppen på morgonen gör oss glada. Eller att vi får hjälpa någon som sen blir glad.
    Ja oj vad man kan orda om detta.
    Braiga inlägg som jag gillar har du.!

    You Rock!

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Ja, det finns så mycket som vi kan uppskatta i livet om vi bara är öppna för det. Och när man som du och jag har lärt sig det så hittar man hela tiden saker som man kan uppskatta och njuta av. Det är en fantastisk gåva att kunna se och glädjas åt de små sakerna, tycker jag. Jag uppskattar t om att min snarkar för jag har någon som jag får somna bredvid, en fantastisk människa som jag älskar så mycket.

      Tack!

      You Rock!!!

  • Znogge

    Lycka är inte miljonvinster eller utopiska drömma utan att må bra i vardagen och få njuta av sm guldkorn betyder mycket. Men lycka för mig är också att få bli frisk.

    Kram

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Instämmer helt i det du skriver. Men det har blivit en sådan jakt på de ”stora” sakerna för man tror att det är där lyckan ligger. Men lyckan ligger i de saker vi har omkring oss i vår vardag, i vår soffa, i barnens leenden, i gubbens famn, i att vara frisk, i njutningen av kvällens köttbullar. Som jag säger i Podcasten så är lyckan i en ny bil t ex bara en kortvarig lycka, den långvariga och äkta lyckan ligger i vardagen. De andra sakerna är bara tillfälliga bonusar.
      Kram!

      You Rock!!!

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Att vara förnöjd är en väldigt bra och härlig känsla. Vad glad jag blir för din skull att du kan njuta av förnöjsamhet. Det är lycka!

      Önskar dig en suverän kväll!

      You Rock!!!

  • Piedra

    Jag tror att om jag skulle bli lycklig skulle jag inte känna igen mig själv. Dessutom tänker jag att lycka inte är ett varaktigt tillstånd utan mer de små, små ögonblicken som kommer bara ibland.

    • Klokegård Inläggsförfattare

      Lycka är en känsla och vi skapar våra känslor med våra tankar och det gör att vi kan bestämma själva till stor del hur lyckliga vi vill vara. Lycka är något som kommer inifrån så det behöver inte handla om små korta ögonblick ibland utan vi kan känna lycka en hel dag i sträck om vi så önskar.
      Lycka handlar inte om de stora sakerna eller händelserna utan varaktig lycka kommer av att vi använder vår förmåga att fokusera på de saker i vårt liv som vi uppskattar. Små vardagliga saker som den goda kvällsmaten, den sköna sängen, att det är varmt inomhus, att solen skiner, ett leende från kassörskan, katten som kommer och spinner, hunden som viftar på svansen osv. Och det finns massor med sådana saker att fokusera på varje dag.

      Önskar dig en skön dag!

      You Rock!!!