Ledarskap och personlig utveckling
Att vara chef är inte alltid det lättaste då man ofta har krav både från högre chefer, ledning och medarbetare. Förutom de yttre kraven så har chefer precis som alla andra inre krav och en inre kritiker. En bra chef är en person som även är en ledare. Vad menar jag med det? En chef är en person som sätter scheman, fördelar arbete och liksom håller koll på läget men en ledare är en person som har förmågan att inspirera och motivera sina medarbetare. En ledare behöver inte nödvändigtvis vara chef utan det kan lika gärna vara en medarbetare som har de här ledaregenskaperna. Men oavsett om chefen är en ledare eller inte så är det viktigt att han/hon har förmågan att hantera människor.
Det är också viktigt att en chef har hög självkännedom, bra självkänsla och stor empatisk förmåga och det är saker som går att träna upp. En chef bör jobba med personlig utveckling för att kunna utföra ett riktigt bra arbete. En chef ska ju ha förmågan att få medarbetarna att vilja göra ett så bra jobb som möjligt, att få medarbetarna att vilja vara lojala och att vara insprierade och motiverade att jobba mot utsatta mål. Det är viktigt att chefen har förmågan att tydligt föra fram företagets mål och visioner på ett sätt som får medarbetarna att vilja gå i samma riktning.
Idag så finns det ju väldigt många bra kurser och utbildningar inom ledarskap där det oftast även ingår personlig utveckling. Ett väldigt bra exempel på ett företag som erbjuder den typen av ledarskapsutbildningar är Lexeq.se som även jobbar med utveckling av ledningsgrupper, teamutveckling, organisationsutveckling och personlig utveckling. Jag tycker det är så bra att man idag får in mer och mer av personlig utveckling på arbetsplatserna och i ledningsgrupper. För vad är ett företag utan motiverade anställda?
Hur ser det ut på ditt jobb bland cheferna? Har du någon chef som även är en ledare?