Så var det dags för ännu en intervju som den här gången ger oss viktiga verktyg för hur vi skriver texter som en Rockstjärna vilket alla som skriver har nytta av, inte minst vi som bloggar.
Jag har intervjuat Malin Hankin på HankinCopy. I sitt arbete som Coywriter skapar, redigerar, korrigerar och skriver Malin texter. I den här intervjun delar Malin med sig av sina bästa tips så häng med och lär dig skriva en bra text!
Så hur skriver man texter som en Rockstjärna?
Vilka är de största misstagen man gör när man skriver en text?
Många utgår inte från läsaren och det som läsaren vill eller behöver veta. Ofta blir det mer text än vad som egentligen behövs och man skriver onödiga saker som egentligen inte hör till sammanhanget. Om vi tar företag som exempel så är det vanligt att man skriver ner prestanda, siffror och annan fakta som egentligen inte är så intressant för läsaren. Vid frågan om företagen är för dåliga på att berätta vad dom är bra på så svarar Malin: Det kan vara svårt att skriva om sig själv, vi kan vara så fast i våra detaljer att vi glömmer bort att berätta vad vi faktiskt vill för kunden. Lägg mer fokus på kundnyttan och varför den potentiella kunden ska handla av just dig. Ofta skriver vi också för långa texter. Det går att förmedla mycket med få ord. Ju mer genomarbetad texten är desto kortare blir.
Hur skriver jag en text som en Rockstjärna?
Ha inställningen att ”Jag ska inte skriva en text jag ska skapa ett litet konstverk” varje gång du sätter dig för att skriva något. Texten ska vara sin egen helhet. Vilka stolpar och guldkorn ska lyftas fram i texten? Välj rätt innehåll till texten och välj bort det som inte hör dit. Varje mening ska ha ett syfte och logiskt leda fram till nästa mening. Texten måste ha en inledning och en avslutning och du ska guida läsaren genom texten med hjälp av den röda tråd du skapar. Sitt aldrig och våndas över att skriva en text utan sätt bara igång och skriv! Det du inleder med kanske byts ut efter hand men är du igång. När innehållet är på plats är det dags att bearbeta texten tills den är just ett konstverk. Du behöver ofta flytta om meningar och stycken, lägga till, dra ifrån, förtydliga och fila på beskrivande och avgörande formuleringar.
När vi pratar så blir budskapet mer levande med mimik, tonfall och kroppspråk men hur skriver jag en levande text utan de attributen?
Är du en person som pratar vitt och brett med stora gester? Eller är du en försynt och korrekt person med underfundig humor? Du kan absolut förmedla vem du är som person i en text. Fundera på vilket som är ditt språk och hitta din egen stil! Använd ord och formuleringar som speglar dig – till stor del samma som du använder när du talar. De som känner dig ska känna igen dig i texten. Malin tillägger att man kan använda ironi och humor men mycket försiktigt. Bara i de fall man är rätt så säker på att det går hem.
Och vad kan ett företag tänka på vid skapandet av textkonstverken?
Syftet med texten måste stå helt klart för dig när du sätter igång. Och du måste ha målgruppen i åtanke hela tiden. Vad vill du åstadkomma och vem är läsaren – det är nog det allra viktigaste. Det är också viktigt att använda ord och formuleringar som är signifikanta för just dig/dem eller det företag texten ska spegla, ord som ger läsaren en känsla för vem du eller ni är. I slutändan vill du beröra på något sätt, åstadkomma något – oavsett vad det är för text du ska skriva.
Vilka ingredienser är viktiga för att fånga en läsare?
Budskapet och innehållet måste vara relevant och intressant för målgruppen ochså det är viktigt att bygga upp det på ett sätt som intresserar läsaren. Använd formuleringar som läsaren kanske reagerar på eller studsar till lite på (ifall det passar just den texten). Texten får inte vara för lång så lägg energi på att skala bort det som inte tillför något. En text som är genomarbetad är en blir intressant och bra text menar Malin. Vill du att målgruppen ska läsa måste du presentera något som är läsvärt.
Malins bästa tips för att skriva som en Rockstjärna:
• Vilket är syftet med texten? När du vet syftet så vet du också vilket innehåll du ska rikta in dig på.
• Vem ska läsa? När du vet målgruppen så vet du också hur du ska formulera dig och vilket språk som fungerar.
• Hur stort utrymme har jag? När du vet hur lång texten får vara så ser du också vilka stolpar och guldkorn du kan ta med och vilka du kan skala bort.
• Strukturera texten! Texten ska ha en inledning, en avslutning och ett innehåll som är relevant.
• Se till att texten flyter! När en mening leder vidare till nästa mening utan upprepningar eller saker som är ovidkommande så flyter texten bra och det är lättare för läsaren att ta till sig budskapet.
• Textens essens! Texten ska spegla personen, företaget eller händelsen och det sätter också tonen och stilen på ord, meningsbyggnad och innehåll.
Malins ledord:
Gör ditt bästa och var nöjd med det du gör.
Mer av Malin:
Hemsida!
LinkedIn
Du kanske också gillar:
Haha, det här var vitsigt: ”Ju mer genomarbetad texten är desto kortare blir.”
Väldigt bra instruktion!
Malin är så skicklig och hade mycket bra saker att dela med sig av. 🙂
Bra intervju,inlägg & ledord 🙂