Tips


Du är fantastisk! Del 1!

När det gäller en sak så är du bäst i hela världen! Du är bäst i hela världen på att vara du, det finns ingen annan som gör det så bra som du.
Men vet du hur bra du egentligen är? Känner du till dina styrkor och svagheter? Är du medveten om hur mycket du kan och vad du kan?

Nu kan ni är på bloggen ta del av 5 övningar för att stärka din självkänsla och komma närmare den du är för att skapa mer Rockstjärnestatus i Ditt Liv.

Häng med!

Det kan vara bra att några gånger om året göra sådana här övningar för att få större insikt i hur bra du faktiskt är. Det är också ett sätt att se att du är Rockstjärnan i Ditt Liv!

Här följer den första övningen och det du behöver är papper, penna, skön musik och en stund för dig själv. Jag önskar dig lycka till och tar gärna emot feedback via Mail eller i kommentarsfältet.

Jag är fantastisk! Del 1:

Den här övningen går ut på att ta reda på vad du faktiskt kan och är bra på. Det är inte säkert att du kommer på allt vid samma tillfälle så ha din lista tillgänglig så du kan fortsätta fylla i när det dyker upp nya saker i dina tankar.

* Börja med att skriva ner alla utbildningar som du har på alla nivåer, oavsett om det är universitetsstudier eller en studiecirkel.
* Skriv sedan ner allt du lärt dig på annat sätt till exempel genom arbetet, sådant du läst dig till eller lärt dig på egen hand, språk du har lärt genom att resa, sådant du lärt dig genom trial and error osv.

Grattis! Du har nu tagit första steget mot att finna Rockstjärnan inom Dig!
Nu har du en bra överblick över vad du kan och att du faktiskt kan något.

Tyckte du den här övningen var bra? I boken ”Rockstjärnestatus i Ditt Liv!” får du, för 39:-, fler tips för hur du skapar det liv du vill ha. Klicka HÄR för att läsa mer!

Genom att gilla Rockstjärnestatus i Ditt Liv på Facebook så kommer en påminnelse där när nästa del publiceras!

You Rock!!!


Känslan skvallrar på tanken! 4 kommentarer

Jag får ofta frågan hur man ska  vända en negativ tankespiral till att tänka mer positivt. Är de negativa tankarna medvetna tankar så är det enklare för då märker man att dom är där, men när tankarna är omedvetna och sker per automatik så är det inte lika lätt att bryta tankespiralen.

Men det finns ett knep att bli mer medveten om de omedvetna tankarna är positiva eller negativa. Tanken skapar en känsla och om du känner dig ledsen, sur, frustrerad, värdelös eller att allt bara känns motigt så kan du vara säker på att du tänker negativa tankar även om du inte vet vilka tankar du tänker.

Så när du har ”negativa” känslor på grund av omedvetna tankar så vet du att det är läge att skapa medvetna positiva känslor. Då kommer känslorna att följa med och du kommer känna dig gladare och mer välmående.

Vill du ha fler tips för hur du hanterar negativa tankar så kan du se mina tips för det i mitt TV-program: ”Fråga Livsstilscoachen!” genom att klicka på bilden nedan:

Att hantera negativa tankar!

 


25 tips för ökad arbetsglädje!

En stor del i att skapa glädje på arbetsplatsen handlar om attityd och inställning och med en förändrad attityd så kan du ge en kraftig ökning åt Rockstjärnestatusen på ditt jobb. Du är ju ändå där så mycket så då är det bäst att se till att du mår bra där och att dina kollegor mår bra. Bestäm dig redan idag för att bjuda in Rockstjärnan till jobbet och fundera över vad just du kan göra för att öka trivseln. Diskutera med dina kollegor om vad ni kan göra tillsammans för att det ska bli roligare på jobbet. Du kanske väljer att ta med hembakt till fikat till kollegorna ibland, ni kanske hittar på olika veckotävlingar, startar olika utmaningar, ställer upp i tävlingar för företag. Ja, sätt igång och fundera hur ni kan höja Rockstjärnestatusen på jobbet för det har ni förtjänat.

Arbetsglädje!

Här får du 25 Tips för att få andra att prestera mer!

  1. Ge beröm och uppskattning
  2. Var en förebild
  3. Stötta personen
  4. Ingjut mod (kan, vill och vågar)
  5. Ge positiv återkoppling
  6. Se personen för den den är
  7. Involvera, bjud upp och bjud in
  8. Var närvarande
  9. Lyssna utan att värdera det du hör
  10. Bolla med deras idéer, utveckla deras idéer tillsammans
  11. Ge utmaningar, utmaningar får oss att växa
  12. Sprid positiva vibbar om personen till andra
  13. Inspirera personen
  14. Uppmärksamma det den gör
  15. Fråga personen om råd och hjälp
  16. Hjälp personen med sin dröm
  17. Bjud på dina kontakter
  18. Erbjud din tid
  19. Bemöt dem för vad de kan utvecklas till
  20. Tala väl om personen till andra
  21. Ha en positiv förväntan för vad personen gör
  22. Lita på personen
  23. Ge dem egen tid, frigör tid och ställ upp
  24. Tillåt misstag
  25. Släpp prestige, tillåt andra att vara bättre än du

 


Har din tid Rockstjärnestatus? 4 kommentarer

Hur förvaltar du din tid? Vad fyller du den med? Känns ditt tidsinnehåll viktigt för dig?

Tidsrörelsen!

Det är viktiga frågor att fundera över. Det vi väljer att fylla vår tid med är det som till stor del avgör hur vi mår, pigg eller trött, glad eller irriterad, trögt eller lätt.

Det är inte alltid vi är medvetna om vad vi fyller vår tid med och då kan det vara bra att jobba med tårtbitar där en full Tårta är 24 timmar. Nedan följer de aktiviteter som du kan fylla tårtbitarna med. Antalet timmar du lägger i varje tårtbit avgör storleken på bitarna.

  • Sömn
  • Arbete
  • Hem, städning, matlagning, tvätt, handla,
  • Resor, till och från jobb, skjutsa barn, handla, bilskötsel.
  • Tid för dig själv, då du gör saker bara för din egen skull.
  • Familj
  • Fritid, hobbies, vänner, semester

Dessa punkter är bara riktlinjer men brukar var en bra grund att utgå ifrån för att se var du lägger din tid.

När tårtan är klar kan det hända att du är helt nöjd eller att du känner att du vill strukturera om din tid för att göra mer av det som känns värdefullt för dig. Det finns inget facit för hur tårtbitarna ska se ut men en riktlinje är att det bör finnas en balans som känns okej för just dig.

Vanligt är att vi fyller en del av vår tid med sådant som vi egentligen inte vill göra vilket leder till att vi dräneras på energi. Orsaken till det kan vara flera men vanligt är att vi känner att det krävs/förväntas av oss och/eller att vi inte kan säga nej. Vissa saker kommer man inte ifrån att göra, allt vi gör är inte lustfyllt och då är det viktigt att hitta balansen mellan dom sakerna och sådant som får dig att må bra. För när du gör saker som får dig att må bra så fyller du även på med energi så att du har kraft att göra de saker som är mindre roliga.

Ett sätt att göra måsten lite mer uthärdliga är att byta ut ordet måste mot vill; jag måste städa blir jag vill städa, jag måste handla blir jag vill handla. För att göra det enklare så är det bra att fokusera på resultatet; du vill städa för att det är så skönt att se hur fint det blir efteråt.

För att uppmuntra och inspirera till att ta vara på sin tid så har jag startat Tidsrörelsen som dels är en inspirationssida på Facebook och en bloggutmaning.

På Facebook-sidan kan du gå in och läsa om hur andra tar sig tid och vad dom gör för att finna vila och återhämtning. Där kan även du som är med i bloggutmaningen gå in och dela med dig av dina inlägg som handlar om Tidsrörelsen.

Bloggutmaningen går till så att du skriver ett inlägg på din blogg där du länkar till Tidsrörelsen på Facebook och till det här inlägget. Skriv gärna i inlägget vad du kallar din tid och fråga dina läsare vad dom kallar sin tid. Vi har sett olika namn som : ”Ingerkväll”, ”Frihetstid”, ”Rockstjärnetid”, ”Lyckotid” mfl. Sedan går du in på Tidsrörelsen på Facebook och delar länken till ditt inlägg. Och när jag sedan ser din länk så kommer jag lägga en länk till din blogg i marginalen till höger här på bloggen där alla som deltar i Tidrörelsen finns länkade. Detta gör jag för att sprida budskapet om hur viktigt det är att ta sin egen tid.


7 tips för ökad arbetsglädje!

Vi tillbringar en tredjedel av vårt vakna, vuxna liv på arbetet vilket gör arbetsglädje till en fråga om livskvalitet. Här får du tips för hur ni kan öka arbetsglädjen på din arbetsplats.

7 tips för arbetsglädje!

1. Bannlys klagomål och fokusera på önskemål. Det skapar en positivare stämning och bidrar till bättre gruppsammanhållning.

2. Har du inget positivt att säga till/om dina kolleger så var tyst. Beröm dem ofta, be om goda råd eller sprid positivt skvaller.

3. Ta fasta på det som lyckats. Om endast ett av fem projekt är framgångsrikt, så ägna tid och kraft åt att analysera det lyckade och bortse från de misslyckade.

4. Inför nya rutiner för ett vänligare och mer accepterande klimat på arbetsplatsen. Hälsa på morgonen, fråga hur det går för kollegorna och erbjud en hjälpande hand, när någon verkar ha mycket att göra.

5. Se till att ha roligt tillsammans.Inför olika ”lekar” på kafferasten eller mötet. Bestäm till exempel att under fikarasten så får man inte säga ordet inte.

6. Träna dig i att framföra kritik på ett konstruktivt sätt. Tänk på att det är lättare att finna sig i råd än kritik, enklare att acceptera förslag än råd och lättare att ta till sig önskemål än förslag.

7. Sätt upp nåbara intressanta mål. Redovisa varje etapp på väg mot målet och betona varje litet framsteg.


5 tips för att undvika Facebook-depression!

Det har väl inte undgått någon att resultatet från en ny studie om Facebook-användandet släppts i dagarna. I DN valde man att sätta rubriken ”Facebook sprider olycka” och i den artikeln kan man läsa:

Svenska kvinnor tillbringar i genomsnitt 81 minuter varje dag på Facebook, mer än männen, som enligt undersökningen använder 64 minuter. Låginkomsttagare och lågutbildade hör också till dem som använder mer tid. Göteborgsstudien visar att många användare i dessa grupper, särskilt kvinnor, mår sämre ju mer tid de lägger på sin sida.”

Vidare står det att läsa:

”– Det är farligt att vistas på Facebook om man inte förhåller sig skeptisk till den information som man utsätts för, säger Denti.”

Det är med Facebook som med så mycket annat; det finns både för- och nackdelar med det. Jag har skrivit om en del av fördelarna när det gäller identitet och nätverkande i Nina Jansdotters bok: ”Framgång med Facebook” som du kan läsa mer om HÄR!

Rekommenderas!

Är du en av dom som kan bli deppig när du Facebookar så har du nytta av de här tipsen:

5 tips för att undvika FB-depression:

1. Sluta jämför!

Att hela tiden jämföra sig med andra är ett hemskt gissel och bottnar ofta i låg självkänsla. Det är ungefär som att jämföra en Kiwi och en Banan, de har helt olika förutsättningar och kan inte närma sig varandra i smak, form eller färg. Om du ska jämföra dig med andra så ska det vara med dom som har likadana förutsättningar som du för att det ska ge en rättvis bild. Du, jag och alla andra är chanslösa i jämförelser med andra som har helt andra förutsättningar.

2. Tänk logiskt!

Din vän Anna delar med sig av bilder från sin semester i Brasilien och nu ska vi tänka logiskt: gör hon det i förhoppningen att alla hennes vänner ska känna sig misslyckade och sämre än henne? Gör hon det för att ditt liv ska framstå som tråkigt och innehållslöst? Blir ditt liv automatiskt tråkigare och sämre för att Anna är i Brasilien? Eller gör hon det helt enkelt för att hon är glad över att vara i Brasilien och med förhoppningen att hennes vänner ska glädjas med henne?

3. Njut av att glädjas!

Nästa gång en vän delar något väldigt positivt i sin status, nytt jobb, befordran, flashig resa, ny bil mm, prova då att känn dig glad för den här vännen. Det är en skön känsla att kunna glädjas med andra.

4. Inspireras!

Kan hon så kan jag! Låt dig inspireras av dina  vänners ”roliga liv”; genom att se vad dom gör så kan du blir mer inspirerad till att skapa det liv du själv vill ha, och det du inte vill ha.

5. Hur gör du?

Visar du upp din allra sämsta sida när du uppdaterar din status? Lägger du upp sådant som du är övertygad om att ingen vill läsa? Lägger du ut en bild på din nya bil för att visa att alla andra har mycket sämre bilar? Skriver du positiva saker bara för att skryta? Vi människor fungerar i stort ganska lika och något som de flesta tycker om att uppnå med sin statusuppdatering är att få många gillningar och kommentarer. Det är sällan vi vill att andra ska må dåligt eller känna sig misslyckade för att deras liv skulle vara sämre än vårt eget.

Fundera över hur och varför du själv Facebookar så ser du ungefär hur andra fungerar.

Rockstjärnestatus på Facebook!