Bli en stjärna på att leda 13 kommentarer


bookcover - Kopia (2) (458x666) (440x640)Att vara chef är inte alltid det lättaste då man ofta har krav både från högre chefer, ledning och medarbetare. Förutom de yttre kraven så har chefer precis som alla andra inre krav och en inre kritiker. Jag har intervjuat Kelly Odell, delägare på Astrakan Strategisk Utbildning AB. Kelly har tidigare haft höga ledningsbefattningar på företag som Telia Sonera, Volvo, Whirlpool Sweden AB mfl och jobbar idag som föredragshållare, ledningscoach och strategikonsult. Han är också aktuell med boken Mänskligt Ledarskap som är baserad på föreläsningen Ledarens 10 budord.

Vad är skillnaden mellan en chef och en ledare?
De flesta håller med om att chefer och ledare inte är samma sak men vad vi menar med skillnaden kan vara olika. Jag brukar säga att i de flesta verksamheter så är det chefer som väljer chefer medan det är medarbetarna som väljer ledaren. Har man tur så blir chefen ledaren men det är inte chefer som kan välja vem som blir ledare. Så chefen är alltså inte automatiskt ledaren. Chefen kan bli en ledare men det är fortfarande medarbetarna som väljer. Om man tittar på var makt kommer ifrån så ser man att chefer kiruna2har en formell makt, de kan påverka medarbetarnas lön, bestämma dagens uppgifter, ge någon sparken osv men det är ledaren som kan ge motivationen. Enkelt uttryckt vet vi idag från forskning om motivation att externa krafter som tex chefer har väldigt lite effekt när det gäller att öka medarbetares motivation.  Sanningen är snarare att alla människor bär på sin motivation inom sig och själva väljer vad de vill investera sin motivation i.  Chefen kan inte kräva att medarbetare ska investera mer av sin motivation i jobbet men om medarbetaren själv väljer att följa en ledare innebär det att de väljer att investera sin interna motivation i det som ledaren vill. Med andra ord så kommer den största motivationen inifrån och den person som kan locka fram medarbetarnas inre motivation betraktas som ledaren. Så ledaren har betydligt mer makt än chefen och om det är chefen som är ledaren så är det lyckosamt. Cheferna kan vara rädda för ledaren för de inser vilken makt ledaren har.

Varför är det så viktigt med mod för en ledare?
kellyfingretBudord 3 och 4 ur boken, Mänskligt ledarskap, handlar mycket om mod som ledare. Budord 3 lyder så här: Behåll din frihet. Hamna aldrig i en ekonomisk situation där du inte har råd att be företaget dra åt helvete.!” och budord 4 så här: Lär dig hantera risker. Och ta dig an jobbet med jobbet som insats – att förlora jobbet är inte det värsta som kan hända, det kan ofta vara det bästa.” Många människor står ut med mycket skit för sin trygghet vilket egentligen inte är bra. Om du har följt budord 3 så behöver du inte vara så modig. Som chef behöver du ha passion och drivkraft och jobbet bör betyda mer än att lyfta lönen. Det handlar om att ha ett ansvar och att vara tvungen att ta risker. Ju högre risk desto högre avkastning och för att tjäna pengar i verksamheten så behöver man ta risker. Men ibland så går det även åt helvete och går det inte åt helvete ibland så har man inte tagit några risker. Om en chef konsumerar upp hela sin lön genom att  till exempel ha tagit ett nytt topplån så kan det hända att han/hon undviker att ta risker i det företag där han/hon jobbar av rädsla över att förlora den lön som chefsjobbet ger. Det är den värsta typen av chef att ha i en verksamhet.

Jag är en bluff, när spricker bubblan?
Jag har aldrig träffat någon som inte lider av åtminstone lite mindervärdeskomplex. Det är när den inre rösten som säger att man inte duger får för stort utrymme som känslan av att vara en bluff dyker upp. Man kan säga att vi är vår egen största fiende. Det är inte ovanligt med rockstjärnor som kräks av nervositet innan de går in på scen även efter 20 år på scen. Kelly berättar om en föreläsning han höll en gång och han var själv enormt missnöjd efter föreläsningen och tänkte att det måste ju gå åt helvete någon gång. Några dagar efter föreläsningen fick jag höra att de var jättenöjda och jag tänkte att de är bara artiga för jag tyckte själv att det här var mitt största fiasko. Efter några månader ringde de upp mig och ville att jag skulle komma tillbaka följande år till deras årliga konferens för min föreläsning hade betytt så enormt mycket för dem. Så våra mentala barriärer kan hålla en tillbaka om man inte är medveten om hur duktig man egentligen är och vad man faktiskt kan.

G…TEBORG  2012-03-07 SKF Spirit Teamactivity. FOTO: Patrick SšrquistChefer och ledare är bara helt vanliga människor vilket är en viktig poäng att få fram. Även de allra högsta cheferna är helt vanliga människor och det enda som skiljer de från vanliga människor är att de har lärt sig något som inte andra har lärt sig. En av mina förhoppningar med boken är att man plockar ner ledaren från piedestalen eller att man lyfter upp de andra från skiten.

Ponera att en medarbetare blir befordrad till chef, på fredagen är hon/han medarbetare och på måndagen börjar hon/han sin befattning som chef. Under helgen så händer inget konstigt mirakulöst som gör någon större skillnad hos den här personen.

Ett provokativt resonemang som jag har tagit itu med är det här att ledare ska vara förebilder och föregå med gott exempel. Hur ska det gå till? Chefen är precis som medarbetarna en vanlig människa så hur ska chefen kunna vara den enda som är en förebild?  Vi ska inte utgå ifrån att en ledare alltid kommer att lyckas med det här för om vi lever efter filosofin att ledaren alltid ska lyckas vara en förebild så kommer den filosofin inte att hålla. Om man har förväntningar på att chefen alltid ska vara på ett visst sätt så kan det ställa till med begränsningar i verksamheten så det är viktigt att förstå att chefen är en helt vanlig människa.

Hur jobbar man bort den fientliga stämningen mellan kostym och golv?
G…TEBORG  2012-03-07 SKF Spirit Teamactivity. FOTO: Patrick SšrquistNär jag var marknadschef på Telia Sonera så satt jag en gång i ett möte där vi diskuterade kring en stor investering vi höll på med i syfte att förbättra kundtjänsten för att få ännu bättre service där. Vi satt och hade livliga diskussioner om det när jag frågade om det var någon där som visste hur det fungerade i kundtjänst. Vi satt och diskuterade hur en medarbetare i kundtjänst skulle hantera kundservice och jag funderade då på om vi skulle ta in någon som hade erfarenhet av kundtjänst. Och skulle jag göra något annorlunda idag så skulle jag absolut ha tagit in någon som hade erfarenhet av den här typen av arbete. När man driver ett förändringsarbete så är det viktigt att ha en styrgrupp som speglar alla berörda delar i verksamheten och ha med representanter från alla berörda områden för att på så sätt få in alla synvinklar som behöver tas i beaktande vid olika typer av beslut kring verksamheten.

Hur viktigt är det att ha kul?
Det är väldigt viktigt att ha kul för det gör bland annat att man presterar bättre. Ibland får jag reaktioner ur publiken för de tror att jag menar att man ska ha partyhatten på och skratta hela tiden men det handlar mer om att arbetet ska vara stimulerande och utvecklande. Självklart är det viktigt att skratta och ha kul också för det är väldigt viktigt och ibland en nödvändighet för att kunna hantera vissa svårare utmaningar. Att skratta och ha kul kan vara ett väldigt effektivt sätt att få distans till vissa saker som annars kan vara väldigt jobbiga och tuffa.

Vilka tips har du att ge för att bli en bättre ledare?
G…TEBORG  2012-03-07 SKF Spirit Teamactivity. FOTO: Patrick SšrquistDet finns en generell trend att vi ska förenkla saker genom att ge snabba tips för hur du blir en bra ledare, får ett bra sexliv, går ner i vikt, får ett lyckligt äktenskap etc. Om du går in i en affär och läser på löpsedlarna så är de fulla av tre, fem eller sju enkla steg som förbättrar ditt liv inom olika områden. Det handlar om grundläggande värderingar om hur man vill att det ska vara och se ut och det är svårt att med fem tips bli en bra ledare på en vecka. Hur vill du uppfattas av andra? Funderar du över vad du lämnar för avtryck efter dig? Vad behöver du göra idag och i morgon för att lämna önskat avtryck efter dig när du lämnar rummet? Det är många som inte reflekterar över det. Det handlar om din självbild och reflektioner över dig själv som person istället för att komma med recept som innehåller korta tips för hur du blir en bra ledare.

Här är ändå Kellys 5 tips för att bli en bättre ledare:

  1. Ta tid att reflektera. Var ärlig mot dig själv om varför du ville bli ledare och vad du vill med ditt ledarskap.
  2. Gå från ord till handling. Fundera på hur dina värderingar och syftet med ditt ledarskap speglas i ditt dagliga agerande.
  3. Uppmuntra dig själv och andra till att antingen skapa det jobb ni vill ha eller byta till det.
  4. Sluta försöka motivera andra. Inspirera och hjälp dem istället att få utlopp för sin egen motivation.
  5. Investera tid och pengar i din egen och medarbetarnas kompetens, öka deras delaktighet och involvera dem djupare i verksamhetens liv.

Mer om Kelly och hans bok hittar du nedan:

VIP sidan på Adlibris där du får lite rabatt på boken finns HÄR
Twitter
Astrakan
Facebook
Linkedin
Blogg  

 


Lämna ett svar till wiper Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

13 tankar om “Bli en stjärna på att leda