Oavsett om du är småföretagare, storföretagare eller bloggare så kommer du i kontakt med Internetmarknadsföring. Idag är Internet en så stor del i samhället och behovet av ökad kunskap inom det området ökar hela tiden. Det kan tyckas vara en djungel med tanke på det gigantiska utbudet som finns på nätet så jag har intervjuat Thomas Jönsson från EffektivaHemsidor som är expert på det här med Internetmarknadsföring.
Om jag nu står inför att skaffa en hemsida/sajt till mitt företag, vad bör jag tänka på?
– Du ska välja vilken typ av plattform du vill använda och det är lite beroende av vilka behov du har. Ska du ha en hemsida som är en informationssida för ditt företag? Har du produkter och behöver en webshop? Ska du sälja fysiska produkter eller digitala produkter? Ska du sälja internationellt, nationellt eller lokalt? Ska du ha en blogg på hemsidan? Du behöver också fundera både kortsiktigt och långsiktigt. Så det är ganska mycket att fundera över men det är viktigt att ta den tiden och gå igenom det ordentligt för om du startar en hemsida utan att ha funderat genom det så är risken stor att du efter ett tag inser att dina behov såg annorlunda ut och att du behöver en annan plattform. Och att byta plattform innebär en massa tidskrävande merarbete och extra kostnader. Förutom det så finns risken att du förlorar besökare som kommer från Google, framförallt om du inte har stenkoll på hur du gör med sökmotoroptimeringen när du byter plattform. Är du väldigt ovan vid Internet så är mitt råd att man kontakta ett företag som EffektivaHemsidor, till exempel, för en konsultation där man går igenom sina behov och kan få vägledning för att hitta den ultimata lösningen för just din sajt.
Om jag nu väljer att skapa en sajt själv, vad bör jag tänka på?
– Jag brukar säga att Google Analytics är något som alla bör ha. Det är ett statistikverktyg som hjälper dig att analysera hur du lyckas med din marknadsföring och du ser vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra och då vet du vad du ska satsa mer på. Det bör också vara lätt för besökaren att hitta det viktigaste på din sida såsom kontaktuppgifter, info om företaget och syftet med sajten. Det är också viktigt att du uppmanar kunden till handling, så kallad Call to action. Vill du att besökaren ska kontakta dig så ska dina kontaktuppgifter vara lätta och tydliga att nå, vill du att kunden ska handla din varor så ska det vara enkelt och lättnavigerat för kunden och gärna finnas lockande erbjudanden på förstasidan, vill du att besökaren ska prenumerera på ett nyhetsbrev så ska det formuläret ligga väl synligt osv.
– Du vill ju också ha besökare till din sajt så det är viktigt att göra en ordentlig sökmotoroptimering, SEO, (eng. search engine optimization), jobbet att hamnar högre upp på Google, den vägen kan du få ”gratis” kunder! med de nyckelord och fraser som bäst beskriver din sajt. Med en väl utförd SEO så hamnar du högre upp i sökresultaten och får då fler besökare till din sajt. Har du en blogg på din sida så bör du skriva SEO för varje enskilt inlägg och har du en webshop så gör du det helst för varje produkt du har. Glöm inte heller att skapa en sitemap som också gör att du syns bättre på Google.
När jag nu skapat min sajt och det är dags att marknadsföra den, hur ska jag göra?
– Det här är den fråga som alla brottas med och det finns en hel del man kan göra och bör tänka på. Det finns flera väldigt effektiva verktyg att använda sig av för att marknadsföra sin sida. Google Adwords är väldigt effektivt för att driva trafik till din sajt och det är dessutom ett väldigt anpassningsbart verktyg där du får tydlig statistik som gör att du kan analysera och förbättra marknadsföringen eftersom du ser på sökordsnivå vilka sökord som fungerar bäst. Du väljer själv en budget som passar dig och bestämmer hur mycket varje klick får kosta, du kan också starta och stoppa dina annonser precis när du vill eller ställa in så att dina annonser bara visas vissa tider eller dagar. När du använder Adwords så är det viktigt att vara lagom nischad i dina sökord, säg till exempel att du säljer skor på din sajt, om du då använder ”skor” som är ett väldigt allmänt sökbegrepp på Google så kan du få många träffar från besökare som inte är intresserade av just dina produkter men om du till exempel lägger in ”gröna sportskor” så har du nischat dig och kommer få fler relevanta träffar. Facebook är också ett bra ställe att annonsera på och där kan du bestämma vilken målgrupp som ska se dina annonser då du kan bestämma kön, ålder, intressen, bostadsort osv. Även på Facebook bestämmer du vad det får kosta. Och det tredje jag brukar rekommendera är Nyhetsbrev för det är en viktig del av marknadsföringen och har ibland visat sig vara det mest lönsamma. Det är viktigt att du bestämmer vilket syfte du har med ditt nyhetsbrev, hur ofta det ska skickas och vad nyttan är för prenumeranterna. Man brukar räkna med att en öppningsfrekvens på 20-30% är ett bra resultat för nyhetsbrevet. Viktigt att tänka på är att inte skicka ditt nyhetsbrev till folk som inte självmant har angett att de vill ha det i sin mail.
Stort tack Thomas för alla de här suveräna tipsen.
Om du gillade Thomas tips i artikeln och känner att du vill lära dig mer så rekommenderar jag att du precis som jag prenumererar på det nyhetsbrev som EffektivaHemsidor har. Du hittar det och ännu mer information på deras hemsida genom att klicka HÄR.
Du kanske också gillar: