Nedan ser ni en intervju som Nina Jansdotter gjort med mig, den har bland annat publicerats på Startaeget.se.
Att bjuda in rockstjärnestatus i ditt företag är att ändra attityden, tacka ja till fler konstruktiva tankar, leva ut din företagsdröm, välja positivt fokus, prioritera rätt, njuta, göra mycket av det som du tycker om att göra och att bli framgångsrik säger Cecilia Kärvegård, beteendevetare, livsstilsdesigner och bloggare som just nu är aktuell med föreläsningsturnén: ”Rockstjärnestatus i Ditt Liv!” tillsammans med ett rockband.
– Livet är tidsbegränsat, det vet vi alla, och ändå lever vi så ofta som om vi alltid skulle leva. I första hand så gör vi alla de där ”måstena” och försöker leva upp till alla outtalade krav som vi inbillar oss att omgivningen har på oss. I tankarna dyker det ibland upp idéer som vi skulle vilja utveckla, saker som vi vet att företaget skulle må bra av, de där sakerna som får företaget att ta ett stort kliv framåt. De där sakerna som vi skjuter på morgondagen, de där sakerna vi ska göra sen, sen när bokföringen är klar, sen, när jag har avslutat det här projektet, sen på semestern, sen när jag har mer tid, sen när jag är piggare.
Rockstjärnestatus i ditt företag är att ha ett flow i dina tankar och ditt görande fortsätter Cecilia. Ett flow du får när du släpper de begränsande hjärnaktiviteterna och skapar modet att lyfta fram ditt företags unikhet. Det är när du gör saker utifrån dig själv och ditt företags unika kärna som du presterar som bäst. När du litar till dig själv och din egen förmåga och vågar tro på att dina idéer är genomförbara!
Vidare förklarar hon att en framgångsrik företagare har förmågan att använda sin unikhet för att nå sina mål här i livet. Det handlar alltså inte bara om en bra utbildning och mångårig erfarenhet inom det område där man verkar utan en kombination av utbildning och dina personliga livserfarenheter, beteende, intressen mm som är grunden till framgång.
– En företagare som Rockar Fett är en företagare som sticker ut ur mängden, som har ett unikt koncept som gör att kunderna väljer det företaget framför konkurrenterna. En företagare som tänker som en Rockstjärna och därmed bejakar sina och företagets unika egenskaper, och vågar vara sig själv möter ökad respekt, får folk att lyssna och bli nyfikna på det som ditt företag har att erbjuda.
För större företag med anställda så är de anställda den viktigaste tillgången och lyckas man då få de anställda att utvecklas och bli Rockstjärnor på arbetsplatsen så har man vunnit mycket då det är de anställda som för företaget framåt fortsätter Cecilia Kärvegård.
Vad händer om man inte vågar det tror du, kan man bli framgångsrik ändå? Du kan självklart bli framgångsrik även om du inte vågar tänka som en Rockstjärna men framgången blir säkert inte lika stor och lika härlig svarar hon entusiastiskt.
– Att tänka som en Rockstjärna är att gå hela vägen, att satsa fullt ut, löpa hela linan. Visst ska man vara försiktig men inte rädd. Jag pratar alltså inte våghalsighet men att hålla tillbaka för att man inte vågar sticka ut eller vara unik ger återhållsam framgång. Nöjer man sig med lagom så får man lagom, det är inte fel men det är så härligt om man kan få ut mer än lagom bara genom att gå ett steg längre, genom att ge lite till.
Varför vågar de flesta inte tänka som en rockstjärna på sig själv och sitt företag?
– Jag anser att det till stor del handlar om rädslor. Rädslan att inte vara accepterad, att inte duga, att vara för mycket och rädslan för ensamhet. Ett vanligt fenomen som många gör är att jämföra sig med andra företagare och tro att deras accepterade beteende är det rätta. När ser att en annan människas beteende är accepterat så är det beteendet okej och då gör vi likadant. Men när man gör likadant som konkurrenterna så är risken stor att du försvinner i mängden, du blir en av alla andra så varför ska jag välja just dig.
För en egenföretagare så är det individen som är väldigt viktig och man får då börja hos sig själv. Det gäller att hitta just din unika kombination av erfarenheter, utbildningar, egenskaper, talanger och intressen. Den unikheten använder du sedan i ditt företags story, i all marknadsföring och i kundkontakter. Att vara din egen unikhet är det minst ansträngande och du behöver inte tänka på hur du ska bete dig.
– För större företag handlar det mer om företagets varumärke och här är det viktigt att lyfta fram medarbetarna. Du kanske har en eldjonglerande reparatör, en operasjungande administratör, en poesiskrivande webbansvarig. Sådana saker sätter knorren på företagets story. Vad härligt att få möta en kundansvarig som kan hjula!
Dina medarbetare är alla unika och den samlade unikheten blir även företagets unikhet lägger Cecilia till.
Här kommer Cecilia Kärvegårds bästa tips på hur man börjar tänka och agera som en företagarrockstjärna:
• Gör listor över egenskaper, erfarenhet, utbildning osv för att få en bild av den unika kombinationen.
• Utse månadens Rockstjärna bland medarbetarna.
• Gå utanför ramarna.
• Bannlys klagomål och fokusera på önskemål.
• Hylla dig själv. Hylla medarbetarna.
• Belöna framsteg och uppnådda mål.
• Uppmuntra dig själv. Uppmuntra medarbetarna.
• Uppmuntra attitydförändringar till uppgifter som är tråkiga att utföra.
• Se problem som utmaningar.
• Byt ut ordet måste till Jag vill.
Av: Nina Jansdotter